Program letošního Obalka je kompletní. Motto zní: Obalová magie
Odborníci a odbornice z obalového průmyslu se 17. a 18. října setkají v Aquapalace Hotelu Prague na kongresu Obalko s podtitulem Obalová magie. Po rekordním ročníku 2023, kdy dorazilo 491 účastníků, slibuje letošní akce další porci inspirativních přednášek a diskusí, stejně jako kouzelnou kombinaci obalových inovací, kreativity a udržitelnosti.
Generální ředitel Atoz Group Jeffrey Osterroth vysvětluje volbu hlavního tématu Obalová magie: „Obaly jsou pod tlakem, často kritizovány jako zbytečné a škodlivé pro životní prostředí. Tento názor je krátkozraký a přehlíží všechny skvělé věci, které kvalitní obaly přinášejí.“ Podle programové ředitelky Kateřiny Osterrothové organizátoři reagovali na zpětnou vazbu z předchozích ročníků: „Loňské téma bylo vážné, letos proto zdůrazníme pozitivní, až magické aspekty obalů, které často opomíjíme.“
V duchu výše řečeného zahájí kongres vystoupení kouzelníka Tomasiana, finalisty TV show Česko Slovensko má talent a držitele řady ocenění za mikromagii. Než se tedy účastníci ponoří do světa inovativních obalů, naladí se na magickou vlnu.
Světové inovace a diskuse o kouzlech obalů
Po odborníkovi na kouzla vystoupí odborník na obaly. Paul Jenkins, výkonný ředitel společnosti ThePackHub, přední poradenské firmy zaměřené na inovace obalů, ukáže nejnovější obalové inovace z celého světa. Představí, které značky a maloobchodníci vedou v kreativních řešeních a jaké jsou aktuální globální trendy. Důraz bude kladen na roli udržitelnosti, která pohání tyto inovace a stává se klíčovou pro každý nový vývoj. Zvláštní pozornost bude věnována technologickým změnám v obalovém průmyslu a implementaci nových strategií.
Dobrý obal zvyšuje zisk, zatímco špatný může negativně ovlivnit konečný výsledek. To je hlavní východisko prezentace Miroslava Pašky, account directora agentury Ipsos. Podle Ipsos R&D může rozdíl mezi kvalitním a nevhodným obalem ovlivnit prodejní potenciál až o 70 %. Co od obalu očekávají spotřebitelé? Jak vnímají současné trendy, jako jsou nové materiály, inkluzivní design nebo smart packaging? A co udržitelnost – je pro ně přebytečná, nebo cenná natolik, že jsou ochotni si za ni připlatit? Zazní data z exkluzivního výzkumu přímo pro kongres Obalko.
Dopolední program završí panelová diskuse „Obaly, které svedou: Jak získat pozornost spotřebitele“. Záměrem debaty bude navodit představu obalu, který nejen upoutá pozornost, ale vyvolá i nefalšovaný wow efekt. Své názory budou prezentovat Tomasz Ratajczak (Allegro), Ján Paukovic (The22design), Hana Nováková (Envi – Pak), Tomáš Hejkal (Stock Plzeň-Božkov) a Martin Hejl (Thimm).
Setkání bez závazků
Během polední pauzy na účastníky čeká BizPack – platforma, která umožňuje rychlá a neformální setkání se zástupci předních firem obalového průmyslu. Během deseti minut lze prozkoumat jejich nabídky a získat nové kontakty, a to bez závazků. Již nyní si mohou účastníci a účastnice sjednat online schůzky s dodavateli, a to na přímém odkazu www.obalko.cz/bizpack.
Inovace otestované praxí
Každá inovace je kousek magie, z každodenní rutiny se zrodí nápad, který může změnit vše, a inovace je třeba pěstovat. Proto organizátoři kongresu otevřou pomyslný klobouk plný obalových nápadů. Připravili devět případových studií a inovací: Obaly s rozšířenou realitou (Albi/Thimm); Plastové obaly holítek vystřídal svařitelný papír (Edgewell/OTK printing & packaging); Nové obaly otevřely startupu dveře do velkých řetězců (Little Luko/Smurfit Westrock); Nová linka zvládne balení do malých sáčků i velké pytle (Vafo Praha/Viking Mašek); Kouzlo smývatelných etiket pro rozvoněné svíčky (Rozvoněno/Colognia Press/Avery Dennison); Jak se proměňuje role obalu v online retailu (Rohlik Group); Bruncvíka na regálech posilují nové sekundární obaly (Kaufland Česká republika/Mondi Bupak); Nová tvář Magnesie: Důraz na sílu hořčíku a minimalismus (Mattoni 1873); Konec plastu a polystyrenu v balení koncertních světel (Robe lighting/Paketo group).
S pohledem upřeným do budoucnosti
Odpolední panelová diskuse se zaměří na to, jak mohou firmy už dnes využívat obaly budoucnosti, které splňují nové legislativní požadavky a udržitelné standardy. Hlavními tématy budou materiály, moderní obalové technologie a jejich vliv na spotřebitelské trendy. Diskutovat budou Juraj Otta (Tomra Collection Slovakia), Jana Žižková (obalová odbornice), David Hloušek (Avery Dennison), Petr Šikýř (Eko-kom) a Ivo Benda (Greiner Packaging Slušovice).
Po celodenním odborném programu se díky spolupráci organizátora kongresu Obalko, společnosti Atoz Group, a pořadatele soutěže Obal roku, Obalového institutu Syba, uskuteční slavnostní ceremoniál tohoto obalového klání. Jedná se o jedinou certifikovanou soutěž zaměřenou na obalová řešení, která se koná na českém a slovenském trhu a je otevřená jak domácím, tak zahraničním firmám. Cílem je ohodnotit a propagovat nejlepší inovace a technologie v oblasti balení.
Dalším bodem programu je Obalový Business Mixer, kde se opět představí kouzelník Tomasiano. Během večera zažijí účastníci další fascinující kouzla, ale také budou mít příležitost navázat kontakty a neformálně sdílet zkušenosti a názory.
Čtyři provozy, čtyřikrát více inspirace
Kořením Obalka jsou návštěvy druhý kongresový den, které nabízejí příležitost nahlédnout, jak se „balení opravdu dělá“. Pro sekci Balení v praxi jsou letos ohlášeny čtyři exkurze: Plzeňský Prazdroj,
Euromedia Group, PepsiCo a Lego Group. Podrobnosti v aktualitě Exkluzivně na kongresu Obalko: Jedinečná šance vidět balení v akci.
Účast zdarma pro uživatele obalů
Kongres Obalko se zaměřuje na vzdělávání a sdílení znalostí z praxí osvědčených projektů. Účast pro výrobce a distributory baleného zboží je zdarma. Registrace probíhá na webových stránkách www.obalko.cz.