V Jižní Koreji mají být lahve na balenou vodu povinně bez etikety

V Jižní Koreji se recykluje 86 % všeho odpadu. Tamější vláda v září 2021 slíbila do roku 2030 omezit použití plastu o 60 % a do roku 2050 se stát bezplastovou společností. Od ledna 2026 chce nařídit povinné balení pitné vody do lahví bez etiket, kde informace budou předávány systémem digitálních QR kódů. Značení může probíhat buď přímým potiskem lahví, anebo laserovým rytím. Podle korejského ministerstva pro životní prostředí by se tím v zemi mohlo ušetřit 24,6 mil. t plastového odpadu ročně. I recyklace bude racionálnější, protože spotřebitelé a recyklátoři nebudou muset odstraňovat plastové etikety a likvidovat je separátně.

Blížící se legislativa vede velké výrobce postupnému zavádění lahví bez etiket: Počátkem roku 2021 se trendu ujaly třeba obchody se smíšeným zbožím, jako CU, GS25 a Emart24. Zástupce BGF Retail, provozovatele CU: „Některé z kladných ohlasů znějí, že taková lahev je ekologická a že díky průhledné lahvi vypadá voda uvnitř vizuálně čiřejší.“ Dále se na něj připravoval třeba Jeju Provincial Development, výrobce nejoblíbenější značky balené vody v zemi Jeju Samdasoo, anebo Coca-Cola, která zavedla bezetiketové PET lahve Coca-Cola Contour Label-Free. Řetězec supermarketů Homeplus prý za 26 dní v květnu 2021 prodal 1,34 mil. lahví bez etikety své prémiové privátní značky Homeplus Signature a odhadoval, že tím snížil spotřebu plastu o 710 kg. Ekologická lahev představovala přes 14 % celkových prodejů balené vody v řetězci. „Lidé se nemusejí starat o etiketu, my snižujeme použití PVC a recyklace PET lahví je přitom mnohem efektivnější.“ Svou perlivou vodu Trevi tehdy uvedl v lahvích bez etikety také Lotte Chilsung Beverage, což byl vůbec první výrobce v zemi, který v lednu 2020 přišel s bezetiketovou lahví na produkt Icis 8.0 Eco. V listopadu 2022 následovala voda Montbest společnosti Korea Crystal Beverage v obalu od Gentlebrand s logem a detaily vyvedenými plasticky přímo na lahvi.