Trendy v českém e-commerce

Češi na internetu utrácí (dle průzkumu DHL) nejvíce v Evropě a pro doručení svých objednávek stále častěji využívají výdejní boxy. Jako možnost doručení on-line pořízeného zboží je volí téměř 60 % nakupujících, oceňují na nich především dostupnost a flexibilitu. Fenoménem se stal on-line prodej použitého oblečení nebo elektroniky, třetina Čechů takové balíky pravidelně posílá. Vyplývá to z prvního ročníku průzkumu Index Balík přepravní společnosti PPL CZ.

Průzkum společnosti PPL CZ probíhal od 15. do 18. dubna 2024 na reprezentativním vzorku 1 050 respondentů ve věku 18–65 let ze všech krajů České republiky. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.

Drtivá většina Čechů, kteří jsou aktivními internetovými uživateli, nakupuje on-line (96 %). Jako hlavní motivaci uváděli na prvním místě pohodlí, na druhém pak časovou flexibilitu. Necelé polovině tuzemských spotřebitelů vyhovují on-line nákupy, protože ve svém okolí nemají kamenný obchod, který by nabízel potřebné zboží. „Češi si nákupy třeba i přímo z mobilu skutečně oblíbili, 70 % zákazníků uvedlo, že měsíčně ušetří díky on-line nákupům minimálně čtyři hodiny, 17 % dokonce 12 hodin, které by jinak strávili v obchodech či na cestách za nimi,“ říká Lenka Vitovská, manažerka komunikace PPL CZ.

 

Boxy zažívají boom – objednává do nich více než polovina Čechů

Výrazný nárůst popularity zažívají boxy na balíky, k vyzvednutí je využívají téměř dvě třetiny zákazníků, naprostá většina (95 %) alespoň jednou do měsíce. „Varianta vyzvedávání balíčků v boxech má mnoho výhod. Kromě flexibility oceňuje část zákazníků boxů i možnost vyzvednout balíčky bez osobního kontaktu a s vyšší ochranou soukromí. To se týká především mladších zákazníků do 35 let, kteří tolik nevyhledávají osobní kontakt, případně chtějí třeba více choulostivé objednávky vyzvednout o samotě,“ uvádí Vitovská.

 

Po práci rovnou do boxu. Nejlépe do toho, který je v blízkosti domova

Dle průzkumu si šest z 10 Čechů pro balík do boxu zajde po práci. Většinou si vybírají boxy v okolí svého domova. Pětina Čechů si stihne balík vyzvednout mezi návštěvou fitness, setkání s přáteli nebo mezi dalšími volnočasovými aktivitami. „Lidé si objednávku před prací vyzvednou jen málokdy, museli by u sebe mít balík celý den. Před prací či o obědové pauze si pro balíčky do schránek odběhne jen 9 % zákazníků,“ uvádí Vitovská. „Zákazníkům chceme vyzvedávání balíků touto flexibilní formou co nejvíce usnadnit a reagovat tak na rostoucí poptávku. Neustále pracujeme na rozšiřování naší již tak husté sítě PPL boxů, v tomto roce ji plánujeme navýšit na 2 100 PPL Parcelboxů, doplňuje.

Během letošního roku PPL plánuje nejen rozšiřovat počty boxů, ale také jejich typy. Nově se zákazníci budou moci vedle dosavadních PPL Parcelboxů, které pojmou až 75 balíků, setkávat také s modulárními boxy. Čerstvou novinkou budou i menší ekologické boxy poháněné solární energií.

 

Pro balíček ještě pohodlněji díky mobilní aplikaci mojePPL

PPL spolupracuje také s lokálními kamennými prodejnami. V současné době mohou zákazníci pro výdej nebo podej zásilek využít vedle samoobslužných boxů i přes 4 200 PPL Parcelshopů. Společnost plánuje pokrytí výdejními místy a boxy tak, aby se lidé v celé republice mohli k tomu nejbližšímu dostat ve městě do pěti minut, mimo města pak do 10 minut.

Stále oblíbenější je mobilní aplikace mojePPL. „Zákazníkům se stačí přihlásit do aplikace e-mailem, který zadávají při objednávkách zboží na internetu, a podrobnosti o všech zásilkách se jim automaticky propíšou do aplikace. Mají tak vše potřebné k vyzvednutí nebo převzetí zásilky na jednom místě,“ popisuje Vitovská. Aplikace mojePPL slouží nejen pro sledování a přebírání balíků, ale také pro jejich snadné posílání.

 

Češi čím dál více prodávají na internetu

Češi si oblíbili také on-line prodejní platformy, kde mohou udat své již nechtěné oblečení nebo třeba použitou spotřební elektroniku, pravidelně takto zboží prodává více než třetina Čechů. K odesílání balíčků podle průzkumu využívá skoro polovina těchto lidí výdejní místa, prostřednictvím boxů pak balíky posílá pětina. „S tím, jak vzrostla popularita různých bazarů, z nichž některé jsou i integrovány na sociálních sítích, se množí i podvody, kde bohužel figuruje i naše značka. Neustále upozorňujeme naše zákazníky, ať se mají na pozoru před podvodnými stránkami. Častá taktika podvodníků je, že se tváří jako potenciální kupci zboží a slibují vyzvednutí kurýrem s odkazem na podvodné stránky, kde dle nich dojde k přijetí platby. Ve formuláři požadují např. datum narození, přihlášení do internetového bankovnictví a následně sdělení čísla platební karty. S tímto postupem se u PPL nikdy nesetkáte. Pokud chce prodejce odeslat balík, musí jít na oficiální stránky PPL nebo do mobilní aplikace mojePPL a řídit se pokyny pro odeslání,“ upozorňuje Vitovská.

 

Společnost PPL CZ je součástí divize DHL eCommerce a na tuzemském trhu představuje předního poskytovatele přepravních služeb pro firmy a podnikatele. Nabízí však i služby pro soukromé osoby se službou Balík pro tebe. PPL CZ se specializuje na balíkovou přepravu po ČR a do celé Evropy. Společnost zaměstnává téměř 1 000 pracovníků a spolupracuje s 2 000 řidiči. Disponuje 28 body sítě včetně dvou překladišť a rozsáhlou sítí výdejních a podacích míst – PPL Parcelshopů a PPL Parcelboxů, kterých je více než 6 000 po celé České republice včetně boxů třetích stran.