Globálně rostoucí trh najde na veletrhu IPACK-IMA 2025 svou komunitu
Veletrh, který se odehraje 27.–30. května 2025 na výstavišti Fiera Milano, zahrnuje segment technologií pro primární a sekundární balení, transportní systémy, koncová zařízení, vybavení pro etiketování a označování, ale také zpracovatelské technologie.
Pokud jde o balicí stroje, stroje určené pro potraviny na bázi obilí – obvykle ve spojení s technologiemi na zpracování těstovin, pekařskými i mlynářskými zařízeními – zaznamenaly v roce 2022 obrat 3,1 miliardy eur a očekává se, že v letech 2023–2027 tento segment poroste o dalších 3,5 %. Mezi země s nejvyšší mírou růstu patří Egypt s +5 %, Brazílie s +4,6 % a Čína s +4,5 %. Itálie vede výrobní trendy s celkovým obratem 491 milionů eur, 190 společnostmi působícími v tomto sektoru a 68% podílem exportu, z nějž většina směřuje do Spojených států, Německa a Francie (zdroj: MECS). I díky inovačním schopnostem podniků a jejich vlastníků se tak Itálie ukazuje nejen jako největší výrobce, vývozce a spotřebitel, ale zaujímá také první místo v oblasti obalových technologií. Tato jedinečná kombinace úspěchů – které může celosvětově prohlásit pouze Itálie – dělá z veletrhu IPACK-IMA nepřehlédnutelnou událost pro celý výrobní řetězec.
Když zmiňujeme těstoviny a jejich zpracování, jde o jednu z nejoblíbenějších potravin na světě s celosvětovou produkcí přes 17 milionů tun. Itálie se spotřebou 23 kg na hlavu za rok zůstává předním světovým spotřebitelem těstovin, trh s obilnými potravinami – a těstovinami zvláště – neustále roste a údaje jsou mimořádně zajímavé. Je to proto, že celosvětová produkce vzrostla o 1,8 % proti roku 2021 a od roku 1998 se zdvojnásobila. Itálie je na prvním místě mezi lídry na trhu v roce 2022 s 3,6 miliony tun – zaznamenala nárůst oproti roku 2021 o 3,2 % – a celkovým obratem 7 miliard eur. Pokud jde o spotřebu, za Itálií následují země jako Tunisko se 17 kg ročně na obyvatele a Venezuela s 12 kg.
Ale i tato nejtradičnější potravina se vyvíjí v souladu s novým životním stylem, protože spotřebitelé se více zajímají o různé tvary a velikosti těstovin a druhy balení, hledají ekologičtější možnosti a nové způsoby konzumace – zejména díky popularitě těstovin po celém světě, kde kromě Tuniska a Venezuely, jak již bylo zmíněno, 12 % nyní tvoří Řecko, Peru 9,9 %, Chile 9,6 %, Francie 9,1 % a Spojené státy 8,8 % (zdroj: Unione Italiana Food, IPO, Astra Ricerche).
Pokud jde o účast na veletrhu, z trhu s potravinami na bázi obilí se rekrutovalo 24 % z celkového počtu návštěvníků (tedy každý čtvrtý), což je více než 14 000 z celkem cca 60 000 návštěvníků.