Konflikt v Rudém moři ohrožuje přepravu a výrobu tiskových barev

Námořní doprava přes Suezský průplav a Rudé moře je od listopadu silně ohrožena. Mnoho zásilek zde nabírá zpoždění anebo jsou odkláněny kolem mysu Dobré naděje, což prodlužuje trasu a čas a zvyšuje náklady. Lodě, jež vyplouvají z Číny, Indie a zbytku Dálného východu, se potýkají s bezpečnostními opatřeními, zpožděním zásilek, rotací kontejnerů a zácpami v přístavech, jež způsobují prodloužení cesty až o dvakrát 20 dní. Situace vyvolává výrazný nárůst nákladů a brzy může začít ovlivňovat dostupnost surovin.

Sun Chemical, člen skupiny DIC, aktivně sleduje situaci prostřednictvím rozsáhlé sítě svých partnerů. Primární zůstává zajistit soustavné zásobování zákazníků výrobky a službami. Společnost podniká nezbytné kroky k zabezpečení surovin a minimalizaci zdržení přepravy. Bohužel rychlá eskalace přepravních nákladů učinila nevyhnutelným zavedení příplatků. O konkrétních úpravách bude Sun Chemical komunikovat přímo se zákazníky.

 

Skupina Flint prohlašuje, že zaznamenala rostoucí problémy s dostupností kontejnerů. Rozhodnutí přepravních společností přesměrovat lodě kolem mysu Dobré naděje prodlužuje dopravu o 14–21 dní a přináší navíc významné riziko bouří. Doug Aldred, obchodní ředitel, Flint Group: „Průjezd kolem mysu může prodloužit tranzitní časy o dva až šest týdnů. Ovlivňuje to i jiné nákladní námořní trasy – obzvlášť transatlantické – kvůli omezené dostupnosti kontejnerů a lodí.“ Mnozí námořní přepravci kvůli tomu zavedli příplatky. Skupina Flint vyhodnocuje nárůst nákladů a tam, kde je to relevantní, může nákladní příplatky sama zavést. Arno de Groot, viceprezident pro zásobování, Flint Group: „Jako následek snížení počtu lodí kotvících v přístavech v Rudém moři a Středomoří bude nezbytná dodatečná manipulace s nákladem tzv. sběrnou službou (feeder trans-shipments). Proces zahrnuje sběr kontejnerů z menších přístavů a jejich přepravu do centrál pro naložení do větších plavidel s výsledkem prodloužení tranzitních časů až o 28 dní. A nakonec kvůli nejistým harmonogramům plavidel mohou v přístavech všude po planetě nastávat zácpy. Naše týmy zásobovačů a služeb zákazníkům po celém světě proaktivně sledují materiály na vstupu, revidují úroveň zásob a upravují způsob přepravy, aby minimalizovaly zpoždění. Hlavní prioritou je zajistit zákazníkům barvy a laky nezbytné pro hladký provoz.“ Flint prý informuje zákazníky o každém potenciálním dopadu na stávající a budoucí objednávky. Doporučuje jim proaktivně plánovat úroveň zásob a nabízí jim k dispozici místní prodejní a servisní týmy.

 

Dolnosaský Heubach, globální výrobce organických, anorganických a antikorozních pigmentů, pigmentových přípravků, barviv a speciálních materiálů, kvůli příplatkům, které přepravci uvalili na jeho zásilky, od 1. února přenáší náklady na odběratele a dočasně zavádí přepravní příplatek k ceně výrobku 0,10–0,25 €/kg na pigmenty a přípravky, vypočítaný na základě logistických tras, původu surovin a umístění továrny. Výrobce bude pečlivě sledovat logistický trh a poplatek sníží nebo zruší, když se situace vrátí k normálu.

Zdroj: MarineTraffic.com, lodní provoz v dané oblasti ve 13 hodin 14. února 2024