Dron, co unese paletu

Vloni v září ve vědeckovýzkumné laboratoři ve svém sídle v Richmondu v Kalifornii společnost Traverse Aero slavnostně odhalila první nákladní dron na světě, který je připraven unést paletu standardních rozměrů. Její hybridní eVTOL (electric vertical take-off and landing, elektrický letoun s kolmým vzletem a přistáním) Orca přepraví 250 kg paletizovaného nákladu (objem 1,7 m3) do destinací vzdálených až 1 000 km rychlostí až 225 km/h. 1 000kilometrový dolet umožňuje dronu hybridní pohon pomocí akumulátorů a spalovacího motoru (SAF, JP8, letecký benzin), přičemž použití udržitelného leteckého paliva SAF sníží emise CO2 o nějakých 80 %.

Scott Parker, zakladatel a CEO, Traverse Aero: „Nákladní drony typu eVTOL jsou nízkonákladovou alternativou vrtulníků a letadel, levnější při nákupu i provozu a schopné dostat se do nesnadno přístupných oblastí. Schopnost přepravovat standardní paletizovaný náklad znamená, že zásilky není nutné pro leteckou přepravu překonfigurovat a že v distribučním řetězci od výrobní továrny až po cílovou destinaci lze využít stávající vybavení – paletové a vysokozdvižné vozíky i kontejnery. Hybridní pohon nejen umožňuje dronům eVTOL uletět delší vzdálenosti, ale eliminuje i potřebu nabíjecí stanice v cíli, protože se akumulátory průběžně dobíjejí za letu generátorem od motoru.“

Dron je 100% autonomní, kopilot v podobě umělé inteligence s pokročilou autonomií a model vícevrstvé UI umožňují jedinému operátorovu ovládat až 50 dronů Orca, a to dokonce v prostředí bez GPS a spojení. Orca si poskládá údaje z palubních senzorů pro plně samostatnou navigaci za denních i nočních podmínek.

A co je nejdůležitější, nespoléhá se na „průlomovou“ technologii, kterou by bylo potřeba teprve vyvinout. To znamená, že společnost může zkrátit vývoj a Orcu rychle nasadit v komerčním i vojenském prostředí.

V říjnu 2023 výrobce podepsal se společností Ghenus Air smlouvu o smlouvě budoucí (tzv. letter of intent) o prodeji 20 dronů Orca v hodnotě přes 220 mil. $, zahrnující minimálně pětiletou servisní smlouvu. Ghenus Air hodlá vybudovat aerolinie pro luxusní soukromou přepravu cestujících a nákladu pomocí hybridních eVTOL. Na odhalení Orcy řekl Joseph Kim, CEO, Ghenus Air, že jeho společnost předpokládá „rozšíření původní smlouvy v blízké budoucnosti na nákup víc než 100 strojů Orca“.

V lednu na Orcu vsadilo americké letectvo. Společnosti Traverse Aero byl prostřednictvím jeho divize AFWERX, spadající pod Air Force Research Laboratory, udělen status CSO (Commercial Solutions Opening). To opravňuje libovolnou agenturu ministerstva obrany přidělit výrobci finanční prostředky na vývoj a nakupovat jeho produkty. S. Parker: „Orca jasně splňuje velký počet požadavků ministerstva na víceúčelový nákladní dron operující v komplikovaných logistických prostředích.“