Obrat českého e-commerce v roce 2023 dosáhl 185 mld. Kč

Český e-commerce dosáhl v roce 2023 celkových obratů 185 miliard korun za prodané zboží. To znamená meziroční pokles o 6 %, v posledním čtvrtletí ale již české e-shopy zaznamenaly růst. Ten by měl být předzvěstí dalšího zlepšení, které Asociace pro elektronickou komerci (APEK) očekává v roce 2024. Výsledky on-line retailu přinesl APEK tradičně ve spolupráci s Heureka.cz.

Loňské výsledky ovlivnila především složitá ekonomická situace, která v Česku pokračovala silněji než v ostatních státech EU. Stále vysoká inflace znamenala jak nižší ochotu spotřebitelů utrácet, tak i zvýšené náklady obchodníků na provoz. České e-shopy se ale s náročným obdobím dokázaly vyrovnat a do roku 2024 vyhlíží s mírným optimismem,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Zatímco v roce 2022 prodaly internetové obchody v ČR zboží za 197 miliard, v covidem ovlivněném roce 2021 to bylo dokonce 223 miliard korun. „Češi se ale od on-line nákupů neodklonili. Stejně jako v celém maloobchodě ale volili spíše levnější zboží, vyhledávali akční slevy a jednoduše šetřili. V posledním čtvrtletí už ale e-shopy zaznamenaly meziroční růst a pozitivní signály vnímáme i hned na začátku nového roku,“ doplňuje Vetyška. 

Rok 2024 by podle očekávání APEK měl znamenat návrat českého e-commerce k růstu. „Vnímáme, že nálada na trhu se zlepšuje. Růst nepředpokládám v řádu desítek procent, ale spíše jednotek. I tak nás ale podle mého názoru čeká pozitivní budoucnost celého on-line prostředí,“ uzavírá Jan Vetyška.