Limogang spustil zálohový systém na lahve

Limogang, distributor populárních stylových německých limonád Club Mate a Seicha Matcha, přichází s novým zálohovým systémem a jako první v ČR spustil v Praze pilotní program na zálohování skleněných limonádových lahví pro maloobchod. Od 17. dubna je možné jednoduše je vrátit v kterékoliv z označených „vietnamských“ večerek, protože právě ty jsou jejich největšími maloobchodními prodejci. Novým zálohovým systémem reaguje Limogang na vzrůstající celosvětový trend zálohování lahví a následování principů cirkulární ekonomiky s cílem snížit dopad svých aktivit na životní prostředí.

Pilotní program Limogangu zavádí vracení limonádových lahví značek Club Mate 0,33 a 0,5 litru a Seicha Matcha 0,33 litru. Při jejich koupi bude kupujícímu automaticky připočtena záloha ve výši 3 Kč, při vrácení prázdné lahve na kterékoliv sběrné místo pak bude vyplacena zpět. Sběrná místa zákazníci poznají podle bannerového označení večerky nebo jednoduše podle dostupnosti limonád v prodejně. Po otestování zkušebního provozu počítá Limogang s rozšířením zálohového systému i na ostatní typy lahví ze své produkce, a také na další česká města. Cílem nového zálohového systému je zvýšit návratnost lahví o 20 % a docílit alespoň 70 % zpětného odběru.

„Spolupráce s ‚vietnamskými‘ večerkami se přímo nabízela. Jsou jedním z míst, kde lidé limonády Club Mate i Seicha Matcha nejčastěji kupují, a logicky by tedy měli mít možnost je tu i vrátit. S vracením lahví z horeca segmentu problém nemáme. Co nám ale uniká, jsou nápoje koupené po jednotlivých kusech. Způsobuje to ztráty a u mnoha lahví se zbytečně neuzavírá jejich kruh cirkularity, nelze je znova naplnit a vrátit do oběhu. Místo toho končí v kontejnerech na sklo a stává se z nich zbytečný odpad. Pro nás i firmu, která nápoje vyrábí, to představuje nadbytečnou ekonomickou zátěž. Kromě vysokého recyklačního poplatku jsou to i extra náklady na výrobu nových lahví. Ty, které jsou určeny k opětovnému naplnění, musí navíc splňovat určitá kritéria jako pevnost a odolnost vůči nárazu. Jejich výroba je tak sice nákladnější, ale v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly mají několikanásobně menší vliv na produkci CO2. Nevratné sklo má až třikrát větší uhlíkovou stopu, a tedy třikrát větší vliv na globální oteplování než sklo vratné. Samozřejmě za předpokladu, že se vratné sklo opravdu vrátí. A i to je jeden z jasných indikátorů, že zálohový systém je cesta správným směrem,“ vysvětluje Richard Choleva, majitel společnosti Limogang.

Společnost Limogang dováží oblíbené limonády na trh již od roku 2009. Distribuuje je do horeca segmentu, do několika set partnerských večerek a zákazníci si je mohou objednat i přes e-shop. Lahve bylo doposud možné vrátit pouze hromadně, přes distribuční kurýry společnosti, a této služby tak využíval především horeca segment a firmy a kanceláře, které nápoje objednávají ve velkém.

K rozšíření povědomí o zavedení nového zálohového systému spustila společnost Limogang ve spolupráci s influencery na sociálních sítích také marketingovou kampaň. Jejím heslem je Koupím – vypiju – vrátím a hlavní tváří se stal Lucki Linh, u kterého se mohou jeho sledující těšit na různá tematická videa z prostředí vietnamských večerek.