Bojujte proti šedému trhu

Až 25,8 % lahví alkoholu v oběhu pochází z šedého trhu. Šedý trh je prodej zboží prostřednictvím kanálů, které nejsou autorizovány výrobcem nebo vlastníkem značky. Předpisy platné v dané zemi, včetně daňových dohod, jsou obcházeny a oficiální, zákon dodržující prodejci a výrobci trpí. To způsobuje obrovské ekonomické škody legálnímu obchodu s vínem, šampaňským a lihovinami a ovlivňuje také vnímání značky. Aby se tomu zabránilo, je zapotřebí větší transparentnosti v dodavatelském řetězci. Jako klíčový partner při ochraně vysoce hodnotných produktů v tomto odvětví a obchodu vyvinula společnost Checkpoint Systems kompletní řešení RFID na úrovni produktů, které zajišťuje vysoce přesnou vysledovatelnost alkoholických nápojů, od výroby až po místo prodeje. Toto označení zdroje podporuje boj proti šedému trhu a je také mimořádně účinné proti šíření padělků. Základem tohoto kompletního řešení je integrace RFID do produktů obsahujících kapaliny a tím spolehlivé sledování každého jednotlivého kusu. K tomu je každá láhev po přivezení do továrny opatřena RFID tagem, který je následně identifikován RFID čtečkami. Produkt pak lze snadno identifikovat v libovolné fázi dodavatelského řetězce, což také usnadňuje ověření jeho původu a pravosti na autorizovaných prodejních místech.

Flavio Musci, obchodní ředitel, source tagging, Evropa, ve společnosti Checkpoint Systems, vysvětluje: „Značky potřebují řešení, která jim zajistí větší transparentnost v dodavatelském řetězci. To znamená vědět, kde se produkty nacházejí v každé fázi cesty od výrobce přes prodejce až po koncového zákazníka. Výrobek musí být identifikován přímo u výrobce, aby bylo možné sledovat každý krok na jeho cestě. To je samozřejmě potřeba udělat rychle a efektivně, a proto je kritická integrace technologie do procesu dodavatelského řetězce.“ Tento systém – hardware, software a RFID tegy– byl už zaveden u výrobce šampaňského.