Soutěž Tuba roku odhaluje tvůrčí potenciál

Evropské sdružení výrobců tub (European Tube Manufacturers Association, etma) každoročně pořádá soutěž, v níž porota složená ze zástupců členských společností hlasuje v pěti kategoriích pro novátorská řešení co do konstrukce, materiálu a udržitelnosti.

 

Vítězové 2022

Hliníkové tuby: Tubex Aluminium Tubes, Rakousko, za obaly pro Chanel N°5. Při příležitosti 100 let své existence značka uvedla na trh omezenou edici zkrášlovacích prostředků ve speciálních obalech. Kolekce gelů a mlék Chanel Factory 5 se představila ve funkčních nádobách, jako jsou plechovky na olej a kbelíky na barvu, potištěných ikonickou černobílou kresbou. Tuby na La Creme Corps (150 a 20 ml) a Le Gel Douche (20 ml) mají matnou povrchovou úpravu a bílé osmiúhelníkové víčko a jsou stylizované tak, aby připomínaly barvy z výtvarných potřeb. Ty menší se prodávají jako sada v jednobarevné krabičce.

• Plastové tuby – 1. místo: Albéa, Francie, za sprchový gel Caudalie. Nové obaly na řadu sprchových gelů kombinují krásné odstínování získané barvením ve hmotě a flexografický potisk s ladícím barevným víčkem. Nízké hmotnosti a vysokého obsahu recyklátu PCR bylo dosaženo díky technologii pro tenkostěnné výrobky z koextrudovaného PCR Max a PP víčku Slight. Matný povrch a fascinující průhlednost zaručí nezaměnitelný vzhled v místě prodeje.

• Plastové tuby – 2. místo: Hoffmann Neopac, Švýcarsko, za veganskou zubní pastu Liebwerk. Speciálně pro ni vytvořil tubu Picea (latinsky „smrk“) s obsahem smrkového dřeva, jež podtrhuje přírodní původ a udržitelnost výrobku. Díky jemné dřevěné moučce je povrch tuby trochu drsný. Díky materiálům, jež jsou z více než z 95 % z obnovitelných zdrojů (10 % dřeva a 85 % obsahu na bázi cukru), má výjimečně vylepšenou ekologickou rovnováhu. Dřevěná vlákna pocházejí z certifikovaných lesů v EU, z pilin z německých truhláren. Picea má proti běžné tubě z PE bilanci CO2 více než o 40 % lepší, ale nabízí stejné kvalitativní vlastnosti co do bariérových funkcí, zdobnosti, potravinářské udržitelnosti nebo recyklovatelnosti.

• Laminátové tuby: Albéa, Francie, za krém Lipikar Baume AP+M od La Roche-Posay. Novinka je nyní k dostání v ekologicky zkonstruované tubě, jež využívá uzávěr Albéa EcoFusionTop z HDPE, aby byla zaručena jednomateriálovost a recyklovatelnost, což umožňuje 80% snížení hmotnosti (proti standardní vložce s uzávěrem), jak je vidět na první pohled. V kombinaci s papírovým pláštěm Metamorphosis vede k úspoře 60 % plastu proti původnímu balení Lipikaru. Je navržena pro prostředí e-commerce a odpovídá normě ISTA 6.

• Prototypy: Hoffmann Neopac, Švýcarsko, za patentovanou a oceňovanou technologii MMB – Polyfoil MMB Monomaterial Barrier Tube s novátorskou kombinací vysoké ochrany výrobku, minimálního objemu jiných než PP materiálů, uživatelské přívětivosti, přitažlivého vzhledu a významného pokroku v ekologických materiálech. Tubu z PP s uzávěrem nebo aplikátorem z PP lze podle certifikace RecyClass recyklovat s ostatními PP obaly a je vhodná i pro zboží citlivé na kyslík. Proti běžné řadě Polyfoil používá na plášť méně plastu, což snižuje emise CO2 u tuby s průměrem 30 mm až o 40 %. Jsou dostupné např. s vysoce kvalitním soft-touch lakem nebo lesklou metalízou.

• Udržitelnost: Linhardt, Německo, za plastové obaly „Tube 4.0“ pro dm. Jako součást projektu byla tloušťka stěny tub pro značky Balea, Balea MEN, alverde, SauBär, babylove a Jessa zmenšena o 30 % z 0,50 na 0,35 mm. Navíc byl podstatně zvýšen podíl recyklovaného plastu z 50 na 60 (koextruze) nebo 70 (monomateriál) % PCR recyklátu (bez víčka). Díky tomu značně klesá spotřeba primárních materiálů. Např. vítězná 200ml tuba alverde Ultra Sensitive Care Shower ušetří 2,9 g primárního plastu na kus. I přes vysoký obsah PCR přesvědčí bílým zabarvením a atraktivním potiskem pomocí vlastní HD tiskové technologie Linhardt.

Vítězný obal v kategorii laminátových tub. Výrobce Albéa, Francie