Co zmůže mužák

Skupina Schwarz (kam spadají mj. řetězce Lidl a Kaufland) se v Německu stala průkopníkem využití vláken z technické plodiny mužáku prorostlého (latinsky Silphium perfoliatum, německy durchwachsene Silphie, příp. pod obchodní značkou Donau-Silphie, anglicky cup plant), jelikož některé obaly na ovoce a zeleninu pro ni vyrábí firma PreZero z vláken rostlin vypěstovaných společností OneNature. O tomto projektu a o ekologických i technologických přínosech mužáku jsme psali v Packagingu č. 3/2021. Tato surovina však přitahuje i další výrobce.

 

Herma z německého Filderstadtu vyrábí z mužákového papíru ekologický etiketový materiál, který lze bez jakékoli další úpravy přímo potiskovat. Stejně tak lze použít ražbu a další zušlechtění, přičemž přírodní vzhled zůstane zachován, jelikož jednotlivá vlákna jsou v materiálu stále viditelná. Tato textura slouží i jako vizuální potvrzení jeho trvalé udržitelnosti. Podíl vláken je nyní přinejmenším 35 %, ale v budoucnu by mohl být zvýšen na 50 %. Snížení podílu dovážené dřevní buničiny podstatně zmenšuje uhlíkovou stopu etiket. Navíc je lze recyklovat s běžným papírovým odpadem. Papír opatřený lepidlem Herma UVA 63B tvoří etiketu HERMAsilphie (grade 341). Jako první ji v Německu využívá tiskárna Etiket Schiller na štítky na kosmetiku, nápoje a potraviny.

 

VPF (Veredelungsgesellschaft für Papiere und Folien) z německého Sprockhövelu uvádí na trh samolepicí materiál z mužákového papíru VPF 10664 o plošné hmotnosti 100 g/m2 s nánosem lepidla VPF 925, 927 a HM709UV v kombinaci se snadno odstranitelným bílým pergaminem B700-473. Papír je schválen pro přímý kontakt s potravinami a snadno potiskovatelný běžnými technikami i laserovým tiskem. Výrobek je „made in Germany“ od pěstování po výrobu papíru, přepravní vzdálenosti jsou tedy krátké.