Zaostřeno na deodoranty

Zaostřeno na deodoranty

Jeden z níže uvedených výrobců ve svém sdělení cituje zprávu agentury pro průzkum trhu Mintel, že trh s deodoranty v USA bude mít v roce 2024 hodnotu přibližně 4,2 mld. $! Není proto divu, že výrobci se vedle obsahu soustřeďují také na obal a snaží se ho vyrobit co nejudržitelnější, ať už sahají po hliníku, oceli, papíru či alespoň recyklovaném plastu. Letos se na obalářských serverech objevilo hned několik nových zpravodajství, o méně známých značkách si můžete přečíst zde a další jistě budou přibývat.

 

a) Nová značka opakovaně plnitelné kosmetiky Fussy, sídlící v Londýně, tvrdí, že v prvním roce svého podnikání odkloní ze životního prostředí jeden milion plastových obalů na deodoranty, a to použitím svého opakovaně plnitelného minimalistického pouzdra, které je vyrobeno z 50 % z recyklovaného plastu a z 50 % z plastu zachyceného v oceánu. Náhradní náplně jsou v přebalu z cukrové třtiny. Název značky znamená „vybíravý“ a její spoluzakladatel Matt Kennedy uvádí: „Věříme, že když všichni budeme vybíravější ohledně toho, co si kupujeme a co si dáváme na kůži, vytvoříme lepší planetu.“

 

b) Grove Collaborative ze San Francisca uvedl na trh opakovaně plnitelné deodoranty a tělové balzámy, a to v hliníkovém pouzdře 100% bez plastů, které lze donekonečna plnit náhradními náplněmi, také balenými do hliníku. Podle výrobce prý ani specializované značky, ani velcí hráči nenabízejí opakovaně použitelné obaly bez plastových komponent. 500miliardový byznys (v dolarech) kolem přípravků pro osobní hygienu je podle něj téměř celý postaven na premise levného plastu na jedno použití.

 

c) Značka Dove výrobce Unilever přichází s opakovaně použitelným pouzdrem na deodorant z nerezové oceli s doživotní zárukou. Startovní balíček (za 14,99 $) obsahuje pouzdro a jednu tyčinku zabalené v 100% lepence ze suroviny certifikované FSC; náhradní náplně jsou k dispozici po dvou kusech (za 9,99 $) opět v recyklované a recyklovatelné FSC lepence. Pro zajištění hygieny a čerstvosti mají přebal z 98% recyklovaného PP, také 100% recyklovatelného. V I. čtvrtletí vstoupily na trh v obchodech Target, Walmart a Amazon. Tento obal Unilever zkonstruoval spolu s občanskou organizací A Plastic Planet a nizozemskými designovými konzultanty VanBerlo, kde zahájili projekt v roce 2018. Pouzdro má podobnou konstrukci jako prototyp opakovaně použitelného obalu minim, vyvinutého pro značky Dove, AXE a Rexona v rámci platformy Loop, ale bylo „optimalizováno pro osobní použití“, jak říká Augusto Garzon, globální viceprezident pro deodoranty, Dove, Unilever. Typický šroubovací mechanismus byl prý odstraněn, jelikož „právě tyto malé komponenty mají sklon se během času poškodit“. Namísto toho obsahuje recyklovatelnou PET vložku. „Protože není pravděpodobné, že by se pouzdro rozebíralo, mělo by spotřebiteli vydržet celý život.“

 

d) Značka dámských antiperspirantů Secret a pánských Old Spice výrobce Procter & Gamble (P&G) zavádí opakovaně plnitelné obaly bez jednorázových plastů spolu s náhradní náplní ve 100% lepenkovém obalu certifikovaném FSC. Od února měly být v USA k dispozici ve vybraných maloobchodech startovní balíček za 10 $ a náhradní náplně po 8 $. Vedle toho obě značky rozšíří svou nabídku deodorantů v papírových tubusech z 90% recyklované a plně recyklovatelné FSC lepenky. Freddy Bharucha, starší viceprezident pro přípravky pro osobní hygienu, P&G: „Víme, že většina udržitelných variant není pro spotřebitele vždy nejdostupnější – a to omezuje náš vliv na životní prostředí. Tím, že tyto produkty prodáváme za jednu z nejnižších cen na trhu, činíme udržitelnou volbu realitou.“ Rozhodnutí následuje po vyzkoušení omezené edice tubusů loni v květnu, nyní rozšiřují nabídku po celých USA v obchodech Walmart, Target, CVS a Walgreens.

 

e) Deodorant Wellow se prý bezpečně organicky rozloží i se svým obalem – papírovým tubusem z 95% recyklovaného papíru, slepeným vodou rozpustným lepidlem a potištěným barvou na rostlinném základě – za 10 týdnů. Tubus lze vyhodit na kompostu nebo klidně i jen tak na dvorek.