Digitální vodoznak pro obal Lenoru
Výrobce Procter & Gamble (P&G) dodává od října v Německu, Rakousku a Švýcarsku jedenáct variant prostředku Lenor Unstoppables s digitálním vodoznakem na obalu. Obaly jsou tak rozpoznatelné v třídicích systémech vybavených pro tento účel a přiváděny do správného recyklačního proudu.
Digitální vodoznak je kód na obalu, který je pro lidské oko neviditelný. Obsahuje informace o obalu a jeho materiálu. Jak oznámila společnost P&G, vodoznak by měl umožnit efektivní separaci různých druhů plastů a zároveň zajistit transparentnost při používání obalů pro potraviny, čisticí prostředky nebo kosmetiku. V budoucnu budou mít spotřebitelé také možnost skenovat obaly, aby získali informace o složení.
Digitální vodoznak je výsledkem výzkumného projektu Holy Grail 2.0 (Svatý grál) z iniciativy Nová ekonomika plastů Nadace Ellen MacArthurové. S jeho pomocí by se v budoucnu mělo zpět vrátit do koloběhu jako surovina a recyklovat podstatně více plastů. Pod vedením odborníka na obaly z P&G Giana De Beldera vyvíjelo digitální vodoznaky pro plastové obaly 30 společností z odvětví, jako je spotřební zboží, balení a likvidace odpadu.
Po tříleté vývojové fázi nyní pod vedením Evropské asociace značek začalo testování v průmyslovém měřítku. Podle P&G je cílem druhé vývojové fáze učinit technologii digitálních vodoznaků na obalech vhodnou pro masové použití a připravenou na široké průmyslové využití.