Košík.cz za budoucnost bez jednorázových obalů

V ČR se každoročně vyprodukuje 1,2 milionu tun plastového odpadu, přičemž v naprosté většině se jedná o obalový materiál na jedno použití. E-shop s potravinami Košík.cz proto představuje svou dlouhodobou strategii, jak se plastových obalů ve svém provozu postupně zbavit a zamířit k bezobalové budoucnosti. V rámci první etapy je možné objednávat ze 60 druhů sypkých surovin na váhu do recyklovaných sáčků. Testování probíhá ve spolupráci s českými průkopníky precyklace MIWA, jejichž systémem by Košík.cz v budoucnu nahradil své prototypové řešení.
Na váhu a bez obalu je možné koupit například luštěniny, rýži, mouku, sušené ovoce, oříšky, vločky nebo těstoviny. Nabídka se bude postupně navyšovat na základě zákaznických požadavků. Nákup není nijak složitý – v e-shopu stačí zadat požadované množství, suroviny na váhu pak s dalšími položkami dorazí v jednodruhovém papírovém sáčku s polepkou, splňujícím FSC certifikaci. Sáček může posloužit ke skladování potraviny, prázdné obaly pak při dalším nákupu vyzvedne kurýr a Košík zajistí jejich recyklaci. Touto cestou Košík.cz dokáže v budoucnu ušetřit desítky procent plastového odpadu každý den.

„Kdo jiný než e-shopy s potravinami by měl otevřít diskusi o bezobalové budoucnosti. Zákazníky díky pohodlnému doručení nákupu až domů nelimituje objem ani váha nákupu. Když vidím, jaké oblibě se u nás těší skleněné zálohované obaly u nápojů, jsem přesvědčen, že tlak na postupné rozšiřování plně bezobalové nabídky má smysl,“ myslí si Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz. „Data z pilotního projektu nám výrazným způsobem zjednoduší vyjednávání s dalšími partnery i následné nasazení výrazně většího portfolia včetně zavedení opakovaně plnitelných obalů s takřka nulovou ekologickou stopou. Považuji to za běžný budoucí standard českého prodeje potravin.“
Aktuální technologické řešení, které vznikalo v rámci interního týmu, využívá specializovanou plnicí zónu s prototypovými gravitačními zásobníky ve skladu Košíku v pražských Horních Počernicích. Systém, jehož vývoj trval několik měsíců, byl navržen tak, aby bylo možné ho okamžitě integrovat do stávající logistiky Košíku. S jeho spuštěním zároveň začaly práce na druhé fázi projektu, která zhodnotí zkušenosti zákazníků s bezobalovými nákupy a jíž se budou na základě vzájemného memoranda zúčastnit vývojáři z technologické firmy MIWA zaměřené na systémy distribuce a prodeje nebaleného zboží.
„MIWA letos vstupuje na trh a Košík by měl být jeden z prvních obchodníků, který naše řešení využije. Plně se shodujeme v naší společné misi. Vlastní pilotní aktivita Košíku nám navíc poskytne důležitá data o zákaznických preferencích, která budeme moci zapracovat do společného startu,“ uvádí za MIWA Hynek Balík. „Věřím, že se nám i díky tomuto projektu podaří motivovat nejen zákazníky, ale také výrobce, kterým jasně ukážeme, že český trh je na distribuci, prodej i nákup nebaleného zboží připraven.“