RFID mění retail a celý nákupní zážitek. Česko má potenciál stát se lídrem nového trhu

Díky RFID se tak mílovými kroky přibližuje realita obchodů 3.0/retailu 3.0 a přeměna nákupního zážitku i celého retailu, jak ho známe. Už nyní je možné zákazníkům přinášet opravdu personalizované akční nabídky na základě zboží, které si na prodejně prohlíželi. Samoobslužné pokladny teď už opravdu šetří čas. Nákupní košík stačí položit na určené místo a během pár vteřin ho celý zaplatit bez nutnosti načítání jednotlivého zboží. A to je teprve začátek. Není daleko doba, kdy bude k zaplacení stačit s nákupem projít například rámem jako na letišti.

Prodejna se stane součástí omnichannel zážitku a stále více se budou stírat rozdíly mezi online a fyzickým nakupováním. Tedy možnost si zboží prohlédnout, rychlé odbavení nákupu bez fronty, pohodlná jednoduchá platba, nabídka šitá na míru, povědomí o dostupnosti zboží přímo na prodejně a další. RFID technologie tohle všechno řeší a umožňují tak něco, po čem touží všichni zákazníci i obchodníci, ale vzájemně si to dosud odporovalo: kamenný obchod, který se chová jako e-shop.

Česko jako lídr RFID revoluce

Česko se může snadno stát lídrem na nově vznikajícím trhu, a to díky specifickým podmínkám, které tuzemský retail nabízí. Díky relativně malé velikosti máme jednu z nejhustších dopravních infrastruktur v Evropě a na ní operuje špičková logistika, kterou neustále rozvíjejí čeští logističtí giganti jako DoDo nebo Zásilkovna. Logistiku doplňují skladové prostory o ploše větší než 12 milionů m2 s velmi vysokou mírou obsazenosti.

Zároveň se můžeme pochlubit relativně vysokou mírou adaptace nových technologií jak ze strany zákazníků, tak obchodníků. Přeci jen i v byznysu platí, že pokud má něco soused, chci to taky, a ideálně ještě lepší.

Posledním důležitým aspektem je pak příliv nových retailových značek do Česka v posledních letech. Jen v roce 2023 jich bylo 40 a loni dokonce rekordních 47. Zejména velké západní řetězce se s sebou snaží přinést nový zážitek z nakupování a zároveň to jsou i nové technologické standardy, které nutí k inovacím i ty stávající.

Ideální podmínky pro vznik zcela nového trhu

RFID technologie v omezenější míře využívají velké retailové řetězce jako Zara nebo Decathlon, které měly dostatek prostředků, aby si nechaly vyvinout své vlastní řešení. Tyto podmínky se v posledním roce dramaticky změnily a otevřely se dveře i pro retailové obchodníky všech velikostí a v různých odvětvích. A to v podobě nákupu komplexního a velice rychle a snadno integrovatelného smart chain řešení, které obsahuje nejen hardware, ale i software vylepšující veškeré procesy díky kombinaci AI a analýzy big data v reálném čase. Ceny hardwaru, jako jsou antény a čtečky, klesl od roku 2018 o cca dvojnásobek a cena samotného štítku se z průměrných 0,25 dolaru dostala na 0,04 dolary. Rozvoj umělé inteligence nabízí další vrstvu využití těchto technologií v podobě komplexní práce se získanými daty – jako je například zapojení kamerových záznamů pro analýzu zákaznického chování a personalizovanou nabídku, snížení počtu krádeží nebo včasnou predikci skladových zásob.

Díky těmto faktorům se začíná formovat nový RFID trh zahrnující nejen samotný hardware a čipy, ale komplexní softwarové řešení, které v reálném čase pracuje se získanými daty a využívá je ke zefektivnění procesů a zvýšení prodejů. Podle predikcí čeká trh s RFID řešeními dramatický růst, což potvrzují i čísla. Jen v loňském roce bylo vyrobeno 52,8 miliardy RFID etiket, což představuje 54% nárůst mezi lety 2022 a 2024. Celková velikost RFID trhu se v loňském roce pohybovala mezi 15–20 mld. a v následujících letech se očekává jeho každoroční 15% růst. Díky rozšiřování technologie mezi malé a střední řetězce bude toto tempo ještě zrychlovat a může vyrůst až na 20 % ročně. Naše interní data tak predikují velikost trhu 40 miliard za 5 let a až 70 miliard dolarů za 8 let. 

Autorem textu je Josef Voda, spoluzakladatel a CEO českého startupu Buylo (redakčně zkráceno)

 

Buylo_Josef_Voda_2 (002)