Kongres Obalko 2025 již potřinácté

Formovat budoucnost, ne se přizpůsobovat

Hlavním řečníkem dopoledního programu byl Marius Tent, který ze svého předchozího působení získal rozsáhlé zkušenosti s nejvýznamnějšími FMCG brandy a uvádění inovací do praxe. Ve svém vystoupení se zaměřil zejména na PPWR. Zatímco značná část obalového trhu považuje evropské nařízení za velkou komplikaci, Marius Tent nabádá, abychom evropskou legislativu považovali za příležitost.

Dále se účastníci zaměřili na průzkum trhu s Miroslavem Paškou z agentury Ipsos. Představil, jak čeští spotřebitelé vnímají změny v oblasti obalů a jak se tyto změny promítají do jejich nákupního chování a očekávání vůči značkám.

 

PPWR teď a tady a vývoj na obalovém trhu

Po přestávce prezentoval David Surý, vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí Ministerstva životního prostředí, hlavní cíle evropské legislativy PPWR, současný stav její implementace včetně připravovaných prováděcích (delegovaných) aktů a očekávaný dopad na české firmy v praxi. Zmínil např. přípravu metodiky a FAQ Evropské komise k PPWR nebo plánovanou výjimku ze 100% využití reuse fólií na palety a vázacích pásek. Delegovaný akt k této výjimce má být připraven do konce roku 2025, což poskytne firmám jasnější rámec pro přizpůsobení svých obalových procesů.

Dopolední panelová diskuse se zaměřila na budoucnost obalového průmyslu v kontextu digitalizace a regulací. Do debaty se zapojili zástupci firem a institucí, mezi nimi Stanislav Jindra (Škoda Auto), Vojtěch Rosina (Avery Dennison), Jaroslav Vodáček (Tesco Czech Republic), David Surý (Ministerstvo životního prostředí) a Petr Kaczor (Thimm), přičemž moderátorem byl Stanislav Břeň (Svět balení).

Diskutující se věnovali aktuálním tématům, jako jsou digitalizace procesů v obalovém průmyslu, zavádění digitálních nástrojů a automatizace, vliv těchto trendů na vývoj materiálů a recyklaci, náklady na digitální technologie či estetika obalů v souvislosti s udržitelností. Probíral se také potenciál využití umělé inteligence v oblasti návrhu obalů a její dopad na inovace v obalovém sektoru.

Bizpack přinesl 85 obchodních setkání

Součástí 13. ročníku obalového kongresu byl i program Bizpack, který účastníkům umožnil rychlá desetiminutová setkání s partnery z obalového průmyslu. Celkem se uskutečnilo 85 schůzek.

 

Odpolední program

Odpolední program byl postaven především na odborných přednáškách a případových studiích. V devíti prezentacích o délce 15 minut vystoupilo celkem 15 odborníků, kteří se zaměřili na inovace v oblasti balení, digitalizace a udržitelnosti.

Přednášky se zaměřily např. na implementaci 2D kódů v retailu (Pavla Cihlářová, GS1 Czech Republic), které zvyšují informační komfort spotřebitelů a zároveň optimalizují průchod zboží pokladním systémem.

V rámci odpolední sekce zazněla také prezentace Daniely Diheneščíkové (Envi–Pak) o digitálním produktovém pasu, který funguje jako „občanský průkaz“ výrobku.

Další prezentaci přinesli Vo Van Nam (Tamda Group) a Marek Fedor (CHEP CZ) na téma Od palety k planetě. Ukázali, jak díky paletovému poolingu a řízení toku palet dokázala společnost Tamda Foods snížit emise CO2, produkci odpadu a spotřebu dřeva.

Rostislav Hrbáček (Avena) a Ondřej Hon (Smurfit Westrock) prezentovali koncept Hol(e)y tray, který využívá proložky s dírami v obalu. Řešení umožnilo zrychlit balení o více než čtvrtinu, zvýšit stabilitu palety a snížit reklamace poškozených palet.

Závěrečnou tečku za celodenním konferenčním programem udělali Senta Čermáková a Miloš Čermák. Ve své společné přednášce nabídli praktický pohled na to, jak umělá inteligence mění práci v marketingu, plánování, obchodu či vedení týmů. Na konkrétních příkladech demonstrovali využití nástrojů jako ChatGPT, Copilot, Perplexity či NotebookLM a diskutovali o tom, kdy má nasazení AI skutečný přínos a kdy je naopak vhodné zachovat lidský úsudek. Prezentace spojila věcný přístup s nadhledem a typickým humorem obou řečníků.

 

Novinkou byly interaktivní workshopy

Součástí odpoledního programu kongresu byly interaktivní workshopy zaměřené na aktuální a inspirativní témata z oblasti packagingu. Účastníci se seznámili s praktickými přístupy k návrhu obalů, které kombinují udržitelnost, funkčnost a atraktivitu pro zákazníka.

 

Slavnostní galavečer a neformální business mixer

Na slavnostním galavečeru byli vyhlášeni vítězové několika desítek kategorií soutěže Obal roku 2025. Zlaté umístění v rámci Ceny předsedkyně poroty Jany Žižkové získal udržitelný úl z vlnité lepenky od Smurfit Westrock pro Koppert. Cenu udržitelnosti si odnesl projekt Mr. Elegant společnosti Smurfit Westrock pro Schaeffler, Cenu ministra životního prostředí obdržel obal Nature’s Promise Eco Prací gel levandule od společnosti Albert ČR za využití 100% recyklovaných materiálů. Packaging Print Prize získal Granitol za monomateriálový obal Lamibag – PE/PE flexibilní a Cenu sympatie projekt Taška do ZUŠ od společnosti Dropax.

 

Balení na vlastní oči

Druhý kongresový den je věnován sekci Balení v akci, kdy se zájemci rozjíždějí po celé republice, aby viděli zajímavé obalové, výrobní či logistické provozy. Letos se dostaly na program čtyři lokality.

Philip Morris ČR je výrobcem tabákových produktů, během prohlídky účastníci sledovali výrobní proces – od přípravy tabáku po samotné balení na vysokorychlostních linkách.

V pražském závodu Odkolek se návštěvníci seznámili s procesem výroby, který začíná přípravou surovin, pokračuje tvarováním a pečením a končí skladováním.

Další skupina účastníků se vydala na „konec životního cyklu“ obalů – do zařízení ZEVO Malešice, které směsný odpad včetně některých obalů mění na energii pro pražské domácnosti. Zařízení společnosti Pražské služby, největší svého druhu v České republice, transformuje komunální odpad na teplo a elektřinu. Závod společnosti Mattoni 1873 ve Velkém Zboží stáčí minerální vodu Poděbradka. V provozu se plní PET lahve o objemech 0,5 l, 0,7 l a 1,5 l, balí do skupinového balení, paletizuje a částečně skladuje.

 

FOTO_0832_OBALKO_2025