Startuje soutěž, která definuje budoucnost balení: Obal roku 2025

Prestižní soutěž Obal roku, která již 32 let oceňuje výjimečná obalová řešení a podporuje inovace v obalovém průmyslu, právě zahajuje příjem přihlášek do letošního ročníku. Soutěž reflektuje aktuální vývoj, trendy a směřování celého odvětví pro výrobce obalů a obalových materiálů, designéry, producenty produktů (například potravin, kosmetiky či elektroniky) i odbornou veřejnost. Uzávěrka přihlášek je 8. srpna 2025.

Letošní ročník přináší významnou novinku – speciální kategorii zaměřenou na obaly privátních značek. Tento segment zažívá dynamický rozvoj a stává se strategickým prvkem v komunikaci hodnot retailových řetězců. “Soukromé značky už dávno nejsou jen levnou alternativou ‚no-name‘ výrobků – stávají se klíčovým nástrojem diferenciace, loajality a budování ‚love brands‘ pro zákazníka,“ říká Iva Werbynská, ředitelka soutěže Obal roku.

 

Co znamená „privátní značka“?

Privátní značka (tzv. private labelje obchodní značka, kterou vlastní konkrétní obchodní řetězec. Produkty s tímto označením jsou k dostání výhradně v dané prodejní síti. Může je vyrábět samotný řetězec nebo smluvní výrobce, který kvůli tomu ustoupí od své vlastní značky. Tento model umožňuje obchodníkům mít plnou kontrolu nad kvalitou, cenovou politikou i způsobem, jak je produkt v obchodě prezentován.

 

Soutěžní kritéria a speciální ocenění

Přihlášené obaly posuzuje odborná porota složená z předních expertů. Hodnocení zahrnuje technické zpracování, design, udržitelnost, dopad na dodavatelský řetězec a celkovou přidanou hodnotu.

 

Součástí soutěže jsou i speciální ocenění, mimo jiné:

  • Cena ministra životního prostředí za ekologickou inovaci
  • Cena předsedkyně poroty za výjimečný přínos
  • Cena udržitelnosti, která reflektuje dlouhodobou environmentální odpovědnost
  • Packaging Print Prize za kvalitu a inovaci v tisku

 

Obal jako strategický nástroj

Soutěž Obal roku zdůrazňuje, že obal již není pouhým obalem. Je to nástroj komunikace, diferenciace a odpovědného přístupu. Cílem soutěže je ocenit ta řešení, která spojují funkčnost s inovacemi, technologií a odpovědností vůči společnosti i životnímu prostředí.

 

Více informací o soutěži a přihlášku najdete na www.obalroku.cz.

 

Obalový institut SYBA sdružuje a prosazuje zájmy subjektů činných v sektoru balení, obalů, obalových prostředků, balicích materiálů, balicích strojů a také zájmy výrobců baleného zboží týkající se balení. Jedná se o sdružení firem a odborníků, kteří se podílejí na vývoji, výrobě a využívání obalů a obalových materiálů. Tento institut funguje jako platforma pro sdílení informací, vzdělávání, podporu inovací a spolupráce mezi různými aktéry v obalovém průmyslu.