Průvodce Googlu bezplastovým balením

Společnost Google se zavázala, že do roku 2023 odstraní z obalů svých výrobků všechny plasty. Tohoto cíle dosáhla vloni u chytrého telefonu Pixel 8 ve 100% bezplastovém a 100% recyklovatelném obalu. V roce 2020 bylo z papírových materiálů už 94 % jejích obalů. David Bourne, vedoucí pro ekologickou strategii, Google: „Jak se ukazuje, těchto posledních 6 % je plných opravdu ožehavých a obtížných oblastí, kde je vývoj alternativy na bázi vláken se stejnými vlastnostmi opravdu těžký –polypropylenové lamináty, smršťovací fólie, visačky a mnoho dalších prvků obalů pro spotřební elektroniku muselo být nahrazeno přiměřenou alternativou. Ale zvládli jsme to.“ O svá zjištění, včetně řešení laku, smršťovacího přebalu, uzavíracích etiket, papírových pásek, visaček, ochranných přebalů a zásuvek, stejně jako o informace o dodavatelích materiálu se tehdy jeho tým podělil ve volně přístupném průvodci. V roce 2024 vznikla vylepšená konstrukce obalu ze skvrnitého papíru a spolu s tím Google aktualizoval průvodce na Plastic-Free Packaging Design Guide 2.0. Z hlediska designu, konstrukce a provozu detailně rozebírá bezplastové balení, které se mnohem snadněji recykluje. Obsahuje informace o nových materiálech a přístupu ke konstrukci obalů na nové výrobky uvedené letos v srpnu.

Miguel Arevalo, vedoucí obalových inovací, Google, uvedl, že prioritou bylo zajištění ochrany drahé elektroniky; nový obal musel odpovídat vlastnostem plastového co do ochrany, odolnosti proti poškrábání a prachu. Navíc musel atraktivně prezentovat produkt a být intuitivně recyklovatelný. Google nově přidává k vláknům recyklovaný novinový papír z komunálního sběru, aby krabička měla skvrnitý vzhled. Navíc vylepšil mechanické vlastnosti papíru, zvýšil jeho pevnost v tahu třikrát a jeho roztažnost o 70 %: „Záměrem bylo posunout se o něco dál a oprostit se od bílé krabičky, kterou jsme měli dřív. Ale hlavně máme mnohem pevnější papír, který nám umožňuje snížit hmotnost krabičky a tím zredukovat uhlíkovou stopu při expedici oproti předchozí generaci.“ Změna je také nápověda o recyklovatelnosti pro spotřebitele i recyklátory. D. Bourne: „Myslíme si, že nejlepší způsob, jak vzdělávat spotřebitele, spočívá v samotném designu, zkušenosti s recyklací a v tom, co vám obal o sobě intuitivně sděluje. A doufáme, že studie této nové konstrukce obalu to potvrdí.“

Průvodce také povzbuzuje jiné společnosti, aby přijaly podobné praktiky ve společném boji proti plastovému znečištění. D. Bourne: „Zní to trochu kontraproduktivně, protože proč bychom měli pomáhat svým konkurentům? Ale myslíme si, že v udržitelnosti je prostor na spolupráci, ne na konkurenci. Udržitelnost není klíčovou kompetencí Googlu a pro mnoho společností také ne. Věříme, že zde můžeme dosáhnout cílů společně a že stále máme prostor pro konkurenci v jiných oblastech.“