Fujifilm a Konicu Minoltu spojí joint venture

Japonští výrobci tiskáren Fujifilm Business Innovation a Konica Minolta (KM) plánují vytvořit strategickou alianci, jež by se zabývala multifunkčními a kancelářskými tiskárnami, protože podle vyjádření společností tento trh „vyžaduje proaktivní opatření“. Vzniknout by měla ve II. čtvrt. jejich hospodářského roku (červenec–září), většinovým partnerem by byl Fujifilm. Zpočátku se soustředí na tři oblasti: zásobování surovinami a díly; vývoj a výrobu tonerů; „další obchodní aliance“ pro strategickou spolupráci. Oznámení vyšlo jen pár dní poté, co Konica Minolta informovala, že zruší 2 400 pracovních míst.

Naoki Hama, předseda a CEO, Fujifilm Business Innovation: „Usilujeme o posílení naší konkurenceschopnosti a rozšíření přítomnosti ve světě, abychom učinili důležitý krok vpřed. Věříme, že toto partnerství vytvoří nový rámec k vylepšení našeho dodavatelského řetězce a vybudování robustní podnikatelské základny.“

Tošimicu Taiko, předseda a CEO, KM: „Sdílením pochopení pro problémy, kterým byznys čelí, dokážeme vzájemně maximalizovat svoje silné stránky. Těším se na spolupráci při vylepšování efektivity investic a nákladové konkurenceschopnosti, posílení stabilního zásobování, ekologických iniciativ a hledání potenciálu k vylepšení odolnosti obou podniků.“

Fujifilm je mnohem větší než KM, s tržbami 2 859 mld. jenů (463,7 mld. Kč) ke konci března 2023, a hlavně ziskový. Provozní zisk celé skupiny je skoro 19 % při 273,1 mld. jenů (44,3 mld. Kč). Fujifilm Business Innovation je bývalý provoz Fuji Xerox, přejmenovaný v roce 2021 poté, co se Fujifilm a Xerox odloučily. Zahrnuje řešení pro kanceláře a podniky a má tržby přes 838 mld. jenů (135,9 mld. Kč), jeho provozní zisk vzrostl o 20 % na 69,5 mld. jenů (11,3 mld. Kč). Samostatná divize Fujifilm Materials zahrnuje Graphic Communication, jež se zabývá digitálním tiskem a inkjetem.

KM sice k březnu 2023 vykázala meziroční růst tržeb o 24 % na 1 130 mld. jenů (183,3 mld. Kč), ale ztráty se více než zečtyřnásobily na 95,125 mld. jenů (15,4 mld. Kč) a provozní ztráty vykazuje už od roku 2021. Ray Stasieczko, konzultant v oboru správy tisku a IT, v rozhovoru na YouTube poznamenal, že aliance by pro Fujifilm měla znamenat nízké riziko. Také věří, že hnací silou v pozadí byla Master Trust Bank of Japan, která drží velký podíl v obou organizacích.

Sam Errigo, předseda a CEO, Konica Minolta Business Solutions U.S.A., na tiskové konferenci k memorandu zdůraznil, že tento obor neroste, a proto výrobci musejí nechat růst svůj tržní podíl. Navíc pandemie ilustrovala, že musejí optimalizovat dodavatelské řetězce, aby odstranili rizika, v současnosti posílená geopolitickou nestabilitou. Memorandum je studií proveditelnosti pro zásobování náhradními díly a výrobu tonerů, tisková zařízení jako taková nejsou jeho součástí. Cílem je prozkoumat, jestli joint venture vytvoří konkurenční výhody. Navíc KM začala přesouvat svou výrobu kancelářských zařízení do Malajsie a výrobu produkčních zařízení částečně přesunula do Japonska – i tyto změny mohly přispět k zájmu o joint venture. Dalo by se také předpokládat, že velký požár v továrně KM Tacuno na výrobu tonerů v červenci 2021 zdůraznil potřebu zajistit si mnohem odolnější dodavatelský řetězec.

Naoki Hama, předseda a CEO, Fujifilm Business Innovation