Rostlinný tuk v papírové vaničce

Upfield, světový lídr ve výrobě rostlinných tuků, pomazánek, sýrů ad. se sídlem v Amsterdamu a 15 výrobními areály na pěti kontinentech, jako první na světě uvádí na trh bezplastovou vaničku na rostlinná másla a pomazánky. Inovace přináší na regály supermarketů papírový obal odolný vůči oleji, vodotěsný a recyklovatelný se sběrovým papírem. Znamená začátek přechodu Upfieldu na papírové obaly – má ambice do roku 2030 nahradit až 2 mld. plastových vaniček, tedy více než 25 000 t plastového odpadu ročně, a omezit plast ve svém sortimentu o 80 %.

Uvedení začalo úspěšně v Rakousku se značkou Flora Plant na sklonku roku 2023 a letos mají následovat další evropské trhy. Novinka vznikala čtyři roky ve spolupráci se společnostmi Footprint (globální materiálovědní a technologická společnost využívá ke konstrukci, vývoji a výrobě rostlinná vlákna), MCC Verstraete (součást Multi-Color Corporation má přes 30 let zkušeností s ofsetovým tiskem etiket pro vstřikování, vyfukování a termoformování), Pagès Group (celosvětová společnost s více než 40 lety zkušeností s dekorováním obalů instalovala přes 3000 automatizačních systémů a mj. vyvinula Molded Fiber Labeling [MFL], světově první technologii pro etiketování nasávané kartonáže) a Emsur (divize Grupo Lantero dodává měkké obaly, kašírované a potištěné hlubotiskem a flexograficky). Vaničky vyvinul tým výzkumu a vývoje Upfieldu za použití papírových vláken lisovaných za mokra. Na rozdíl od jiných papírových obalů nemají plastový liner, takže je lze recyklovat spolu s jiným papírovým odpadem z domácností, jak potvrdila přední evropská recyklační společnost. Vaničky obdržely osvědčení Conventional Plastic Free a používají papír od dodavatele s osvědčením PEFC. Upfield očekává, že do roku 2025 obal získá osvědčení o kompostovatelnosti v domácích podmínkách.

David Haines, CEO, Upfield: „Jako světový lídr v rostlinných potravinách bereme svou zodpovědnost za kladný vliv na svět vážně. Celosvětově se 40 % všech plastových obalů použije jednou a vyhodí. Jsem velmi hrdý na všechny upfielďany, kteří pracovali na tomto projektu. Jsme nadšeni z potenciálu pro naše nejikoničtější značky na našich nejdůležitějších trzích.“

Karina Cerdeirová, vedoucí pro obaly, Upfield: „Po tuctech prototypů jsme nemožné učinili možným. Budeme obal dále inovovat pro kompostovatelnost, vyvíjet nové velikosti a formáty a dolaďovat směrem k optimálnímu řešení. Doufáme, že inspirujeme další podniky.“