Vánoční e-commerce se tento rok „nakopne“ později

Období Vánoc je pro e-commerce tradičně jednou z nejdůležitějších sezon. Avšak tento rok to vypadá, že doba nákupů a sezonnost e-commerce začínají se zpožděním.

„K vánoční sezoně dojde brzy, ale celá sezonnost se dost posunula kvůli počasí a ekonomickým faktorům. Lidé si prodlužovali léto, podnikali výlety, protože do konce října a vlastně i část listopadu bylo neobvyklé teplo. To psychologicky posouvá starosti o svátky a Vánoce trochu dál, a tím se začala posouvat celá sezonnost e-commerce,“ míní David Klímek (na obr.), zakladatel obalové a fulfillmentové služby Supply.do.

 

Inflace vrhá stín i na e-commerce

Pěkné počasí není jediným problémem, se kterým se e-commerce musí vyrovnat. Čelíme nejhorší inflaci za posledních deset let a hovoří se o zpomalení globálního růstu. „Zpomalení ekonomiky má pochopitelně vliv i na e-commerce. Propisuje se do nákupní síly a objemy nejsou tak velké. Jsou samozřejmě ale i segmenty, pro které to neplatí, jako třeba suplementy nebo léčiva,“ popisuje situaci Klímek.

Rozsáhlé zvyšování cen napříč odvětvími vrhá stín i na e-commerce a významně ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů. Na druhé straně svátky a Black Friday jsou něco, na co se nevztahují obecná pravidla nebo ekonomická situace. „Spousta e-shopů bude mít silnou sezonu, jak jsou zvyklé. Otázkou je, zda bude stejně úspěšná jako třeba loni či předloni, protože nyní mají méně času na dosažení stejného výsledku. A pokud podobných prodejů dosáhnou, můžeme v podstatě mluvit o ještě úspěšnější sezoně, než byla ta loni,“ doplňuje Klímek.

 

Ochlazení pociťuje logistika i sklady

E-shopy plánovaly jak finance, tak zásoby ještě v dobách největšího růstu e-commerce. Nepředvídaný vzestup poptávky v letech 2021–2022 je vedl k tomu, že se v očekávání trvalého růstu zásobily zbožím. Současná situace ale neodráží dřívější konjunkturu a v důsledku toho se některé společnosti potýkají s nadměrnými zásobami ve skladech. Tento přebytek nejenže zatěžuje jejich rozpočty, ale má také dopad na logistické a fulfillmentové služby. „Máme informace od dopravců, že letos opravdu určité ochlazení pociťují. Opět to ale nelze zobecňovat. U nás například letos došlo v rámci skladování k nárůstu zhruba o 46 % a u tržeb v dopravě o 50 %,“ prozrazuje Klímek ze Supply.do s tím, že u nich je to ovlivněno především růstem firmy.

I když se zdá, že letošní vánoční e-commerce bude mít jiný průběh než obvykle, společnosti a e-shopy, které jsou schopny rychle reagovat na nové výzvy, budou stále mít šanci uspět. Vánoční nákupy jsou nadále důležitým obdobím pro e-commerce, ale jak říká David Klímek, „nakopnutí“ tohoto období může mít letos jiný harmonogram.

 

Supply.do založil David Klímek na začátku roku 2022 ve Zlíně. Pro firmy a značky řídí komplexní workflow produktů v dodavatelském řetězci okolo tiskového příslušenství. Od návrhu a tvorby obalů přes balení produktů až po distribuci pro B2B a B2C sítě zákazníka. Tým Supply.do je složený z odborníků v relevantních oborech, kteří přes 10 let spolupracují se značkami v USA, Evropě i Asii, ať už jde o korporátní zákazníky, start-upy nebo malé i střední firmy. Kumulovaně lidé v Supply.do pečovali již o 150 firem a více než 4 000 projektů. V roce 2022 Supply.do zaznamenalo obrat 10,9 milionu korun, z čehož 8 % připadlo na USA, obsloužilo zákazníky ze šesti států a dodalo zboží do 28 zemí. V roce 2023 to bude již 22 milionů korun a své dodávky rozšířilo do 30 zemí světa.