Zaostřeno na umělou inteligenci, 2. díl
Po dubnové zprávě o pivu navrženém umělou inteligencí od receptury po obal se s novinkami tohoto druhu roztrhl pytel. Zatímco vloni v červenci odvedla umělá inteligence pouze 80 % práce pro koncepční značku Alt Planets na sérii maket nealkoholického nápoje v plechovce a zbytek dotvořil designér, letos už se prosadila ve většině oblastí nápojového průmyslu.
Mezi energetickými nápoji se prvním stal Hell A.I. maďarské nápojové společnosti Hell Energy Magyarország, který debutoval v červenci a umělá inteligence ho na základě instrukcí „vytvořit energetický nápoj, který by překonal očekávání“ navrhla od složení po obal. Vybrala přísady, naformulovala kompletní recepturu, dokonce ji i “ochutnala“ a určila design plechovky. Na internetu se naučila vše o trhu s energetickými nápoji včetně analýz údajů o přísadách, prodejních číslech, zpětné vazbě spotřebitelů, zdravotních průzkumech a oborových trendech. Klíčové je, že drink vylepšila pečlivě zvolenou směsí vitaminů a aminokyselin, samozřejmě při zachování oborových předpisů a optimalizaci podle výživových norem. K jemnému doladění chuti vytvořila tři verze a digitalizovala je s použitím technologie nejmenované newyorské společnosti. Sama jako nejlepší označila kombinaci „tutti frutti & záplava bobulí“. Novinka prošla přísnou kontrolou kvality a ochutnávek na slepo bez ztráty kytičky. Pro design plechovky dostala UI instrukce „vdechnout jí mladistvou a trendy estetiku a harmonizovat identitu značky s digitálním vkusem UI“. Značka si chrání duševní vlastnictví: návrhy vznikaly na vysoce zabezpečeném počítači přímo v továrně a receptura je uložená ve švýcarském sejfu. Nápoj má jít do prodeje ve více než 60 zemích světa v létě a na podzim.
V červnu navrhla UI limonádu Nini Nova: švýcarská nápojová společnost Vivi Kola s pomocí ChatGPT vyvíjela veganskou recepturu s nízkým obsahem cukru a zdravotními benefity a prostřednictvím softwarů Midjourney a Unreal Engine její brand. Výsledný nápoj obsahuje vodu, šťávu z limetek, ze zimolezu modrého a zázvoru, cikorkový prášek a třtinový cukr. Podle UI by měl být plný antioxidantů, posilovat imunitní systém a podporovat trávení. „Jen s několika upřesněními UI vytvořila recepturu, která sleduje současné nápojové trendy.“ Pomáhali ale také odborníci s mnoha lety zkušeností. Nápoj se bude testovat a stáčet v závodě v Eglisau a prodávat v obchodech curyšského družstva Migros.
V červnu UI navrhla design letní limitované edice vodky Amundsen pro STOCK Plzeň-Božkov. Zadání znělo „reflektovat letní atmosféru ve Skandinávii, jak značka Amundsen tráví léto a jak by to vypadalo, kdyby i amundsenští husky naslouchali svému šestému smyslu“. Edice se v České republice prodávala v lahvích o objemu 0,5 l od června do srpna. Zuzana Prokopová, group brand manager, STOCK Plzeň-Božkov: „Na návrhu se podílela agentura Fiala-Šebek. Kromě etikety se samozřejmě nic nemění.“
V květnu Sapporo Breweries a IBM Japan s pomocí vlastního UI systému N-Wing Star vyvinuly šumivý koktejl Otoko Ume Sour Salty Plum s 5 % obj. alkoholu. Sapporo do systému vložilo asi 1 200 receptur a údaje o víc než 700 surovinách, aby UI vytvořila „kombinaci přísad, o nichž by člověk nikdy neuvažoval. UI určila kombinaci surovin, jejich poměry, složení a příchuť.“ Klíčovou ingrediencí je sladkokyselá nakládaná švestka umebošhi se zdravotními, antialergickými účinky. Nápoj měl být uveden na trh v létě v 350ml a 500ml plechovkách. N-Wing Star prý zkrátil dobu vývoje na polovinu a Sapporo tvrdí, že UI zapojí jako „klíčovou složku“ při přípravě budoucích nápojů v plechovkách.
Podle analýzy agentury Future Market Insights by hodnota UI v obalovém průmyslu v roce 2023 mohla dosáhnout 2,08 mld. $ a průměrným tempem 11,2 % ročně vzrůst do roku 2033 na 6,02 mld. $. V obalářství znamená UI použití pokročilých technologií, jako je strojové učení a počítačové vidění, k vylepšení různých procesů. Systémy mohou analyzovat obrazy, aby odhalily vady v obalových materiálech. Pomáhají managementu dodavatelského řetězce optimalizovat výrobu a distribuci na základě historických prodejních údajů a tržních trendů. Algoritmy mohou generovat personalizované návrhy obalů a doporučovat vhodné materiály podle preferencí spotřebitelů, tržních trendů a výrobních dat. Poptávka po chytrých a udržitelných obalech vytvořila příležitosti pro inovace, jako jsou aktivní sledovací systémy, etikety citlivé na teplotu a interaktivní zážitky. Klíčové trendy UI v tomto oboru zahrnují prediktivní údržbu, hodnocení kvality prostřednictvím počítačového vidění, optimalizaci dodavatelského řetězce, rozpoznání hlasu a obrazu pro hands-free obsluhu a analýzu dat o chování spotřebitelů a hospodárnosti provozu. Existují však i překážky zavádění, jako jsou vysoké náklady, obavy o ochranu soukromých údajů a bezpečnost, o etická a právní hlediska předsudečnosti UI algoritmů a o vliv na lidskou práci, integrace se stávající infrastrukturou může být složitá.
Strojové učení pro vylepšení výkonnosti a pro potřeby prediktivní údržby drží největší, 48,8% podíl na celkové hodnotě UI v obalářství. Z jednotlivých sektorů očekává největší, 43,9% na hodnotě v roce 2022 ovocnářství/zelinářství, zde UI vyhodnocuje kvalitu, automatizuje třídění a optimalizuje obalové materiály. Ze zemí měly největší tržní podíl v roce 2022 USA s 11,5 % (využívají svou pokročilou technickou infrastrukturu a výzkumné kapacity) a Německo s 3,7 % evropského podílu (vylepšení balicích procesů, účinnosti a optimalizace provozu a logistiky). Jako prominentní hráč se vynořuje Indie s CAGR 11,6 % (racionalizace procesů, vylepšení účinnosti a tvorba personalizovaných obalů).
Více k tématu: