Zaostřeno na elektrická vozidla
Švédský výrobce papíru a celulózy SCA a výrobce nákladních vozidel Scania společně vyvinuli první elektrický nákladní vůz pro přepravu dřeva s celkovou hmotností až 80 t (na účelových komunikacích, 64 t na veřejných komunikacích, viz video tohoto týdne). Od dodání v loňském červenci ve všední dny šestkrát denně pendluje mezi překladištěm v Gimonäs a papírnou Obbola (2× cca 15 km podle Google Maps, pozn. překl.), kde se také dobíjí u 180kW nabíječky ABB. Jeho spotřebu, produktivitu a náklady při tom soustavně sleduje výzkumný ústav lesního hospodářství Skogforsk pro porovnání s konvenčními vznětovými vozidly. Letos v březnu nastaly příhodné podmínky pro praktické zkušební jízdy přímo v lese – nedaleko od Umeå byl naložen asi 44 t dřeva a zamířil do Obboly, později týž den si dal druhou rundu s těžším nákladem. Anton Ahlinder, rozvoj podnikání, Industrial Supply, SCA Skog: „Chtěli jsme kamion vyzkoušet na lesních cestách, abychom viděli, jak funguje – a vedl si velmi dobře. Řidiči ho shledávali tichý a snadno ovladatelný. Káceli jsme pro soukromého majitele lesa u Djäkneböle. Lesní cesta je tam pár kilometrů dlouhá a má jak ostřejší zatáčky, tak mírný sklon, takže poskytla vhodné prostředí, a to včetně zimního klimatu. Celá trasa byla dlouhá asi 60 km (podle Google Maps, pozn. překl.), dvakrát víc než dosavadní.“
Susanne Rutqvistová, produktová manažerka, SCA: „Jediný takový vůz sníží emise SCA o cca 55 000 kg CO2 ročně.“
Brazilský výrobce buničiny ze dřeva eukalyptů Bracell zahájil rok 2023 novátorským projektem: k její přepravě používá kamion s pohonem na elektřinu (viz obr. níže), což je v tomto druhu provozu s těžkými nákladními vozy (váží přes 40 t) bezprecedentní iniciativa. Společnost odhadem zabrání vzniku 132 000 kg ekvivalentu CO2 ročně. Tím posiluje svůj závazek vůči udržitelnému rozvoji ve všech svých provozech, procesech a činnostech a rozšiřuje své akce zaměřené na udržitelnost také do logistické fáze výrobního řetězce. Kamion bude přepravovat buničinu po dálnicích mezi závodem v Lençóis Paulista a intermodálním terminálem v Pederneiras u řeky Tiete (cca 35 km jedním směrem, pozn. překl.) ve státu Saõ Paulo. Společnost doufá, že na pilotním projektu pochopí chování elektrického motoru ve stoupáních s nákladem, dobu a nezbytné objemy nabíjení a údržby, navíc k ekonomickým a ekologickým přínosům. Alberto Pagano, vedoucí zásobovacího řetězce, Bracell, zdůraznil, že dalším rozdílem bude výroba obnovitelné energie k dobíjení akumulátorů samotnou společností.
Jedná se o nákladní automobil CAMC HN4251 6×4 2021, dodaný brazilskou společností AIZ Machines, který vyrábí čínská společnost Anhui Hualing Automobile (nyní Hanma Technology Group, na zahraničních trzích jako CAMC). Výrobce uvádí průměrnou vzdálenost ujetou na jedno nabití 170 km s maximální nosností 50 tun, výkon 490 koní a dobu nabíjení 1,5 hodiny.
Britský výrobce obalů Macfarlane Packaging zařadil do své flotily pro rozvoz zakázek pět nových elektrických vozidel. 16tunový tahač s návěsem a čtyři 3,5tunové skříňové dodávky, pronajaté od společnosti Fraikin, budou vyjíždět z mnoha místních distribučních center Macfarlane po celém Spojeném království. Design polepů vzešel ze soutěže mezi mladými rodinnými příslušníky zaměstnanců skupiny Macfarlane.
Durst Oceania bude používat flotilu elektrických vozidel ke splnění interních cílů udržitelnosti na australském trhu. Matt Ashman, jednatel, Durst Oceania, řekl portálu Sprinter: „Myslím si, že v našem segmentu jsme první. Dodavatel elektřiny nám garantuje energii zcela z obnovitelných zdrojů. V další fázi se inspirujeme naším ústředím v Brixenu v Itálii, to znamená, že se přestěhujeme do nových prostor (kvůli expanzi na nové trhy jsou větší, ale stále v Melbourne) s dobíjecími stanicemi napájenými solárními panely a s bateriovým úložištěm. Centrála v Brixenu už nabízí nabíjení ze solárních panelů v objemu gigawattů uložené energie, stejně jako elektrické koloběžky zdarma pro personál a návštěvníky k vyřizování záležitostí v okolí.“
