Mléko v britských supermarketech přijde o barevné uzávěry
Během loňského roku se mnoho obchodních řetězců ve Velké Británii (Co-op, Aldi, Lidl, Waitrose, Sainsbury’s) vzdalo používání barevných uzávěrů na lahvích s mlékem ve prospěch průsvitných bílých víček. Vysvětlují to tím, že se sníží barevná kontaminace tříděného vysokohustotního polyetylenu (HDPE) a to umožní mnohem snadnější recyklaci materiálu v obaly vhodné pro kontakt s potravinami.
Například po úspěšném spotřebitelském testu, který proběhl s lahvemi polotučného mléka ve více než 400 prodejnách Co-op v srpnu, by měly být zelené uzávěry (v Británii je zelená barva vyhrazena polotučnému a biomléku, modrá plnotučnému a červená odtučněnému/odstředěnému, pozn. překl.) vyměněny za bílé ve všech obchodech tohoto řetězce do konce roku 2022 a červené s modrými na začátku roku 2023. Z hlediska prodaných objemů to znamená přes 150 t/r barevného plastu. Zelené přicházejí na řadu jako první, protože polotučné mléko představuje více než tři pětiny prodejů. Adam Williams, nákupčí mléka, Co-op: „Recyklované plasty v potravinářské kvalitě jsou dostupné jen omezeně. Je důležité chápat obaly jako hodnotný zdroj surovin. Toto řešení může redukovat závislost na primárním plastu v dodavatelském řetězci.“ Adam Herriott, specialista na řízení zdrojů, WRAP: „Stále je životně důležité, aby občané dodržovali doporučení Recycle Now a OPRL a odevzdávali lahve včetně víček, a tudíž se sbíraly a recyklovaly efektivně.“
Začátkem prosince vyzkoušel náhradu zelených víček ve svých sedmi obchodech v hrabství Oxfordshire řetězec Aldi spolu s dodavatelem mléka Müllerem. Při úspěšném nahrazení by se v potravinové obaly mohlo proměnit dalších 60 t/r rHDPE.
Lidl GB měl po čtyřtýdenním zářijovém pokusu začít odstraňovat zelená víčka od 31. října tak, aby 21. listopadu byla dostupná ve všech jeho 935 britských prodejnách, také ve spolupráci s Müllerem. I u něj by to znamenalo dalších 60 t/r rHDPE.
Během března Müller testoval bílá víčka také s řetězcem Waitrose, změna potom bude trvalá ve všech jeho 331 prodejnách s okamžitou účinností, nejprve u mléka Essential Waitrose a v roce 2023 u celé jeho privátní značky mléka. Waitrose odhaduje, že celkově by tento krok mohl zvýšit objem dostupného rHDPE o 1560 t/r.
Müller, který vykupuje pětinu všeho mléka vyprodukovaného britskými farmáři, vyzkoušel bílé uzávěry jako první mlékárenská společnost v Británii. Před reálnými zkouškami zkoumal postoj spotřebitelů v průzkumu: Na barvu uzávěrů hledí při výběru něco přes polovinu respondentů. Tato zpětná vazba vedla k přepracování etiket na lahvích Essential Milk tak, aby byly mnohem barevnější a pomohly tím při hledání. Průzkum také zjistil, že osm z deseti nakupujících by si vybralo lahev s čirým uzávěrem namísto barevného. Proto společnost dospěla k závěru, že by spotřebitelé změnu podpořili. (Nicméně britský tisk citoval i mnoho odmítavých reakcí o tom, že se do nakupování zbytečně vnášejí zmatky.)