Break Free From Plastic označuje již pátý rok po sobě Coca-Colu jako nejhoršího znečišťovatele plasty na světě

Po kontroverzním sponzorování COP27 (konference OSN o změně klimatu 2022) byla podle nejnovější zprávy globálního auditu značky Break Free From Plastic za rok 2022 Coca-Cola pět let po sobě označena za nejhoršího znečišťovatele planety plasty. Prvními třemi kandidáty byly The Coca-Cola Company, PepsiCo a Nestlé, všechny si udržují své nejvyšší pozice již pět let. Tvůrci auditu říkají, že cílem zprávy je poukázat, že dobrovolné firemní závazky nijak účinně nesnižují ekologické stopy společností.

„Nedávný audit znovu ukazuje, kdo jsou skuteční znečišťovatelé. Tyto společnosti nedosahují svých slibů, ale my nesnižujeme svůj závazek na Zero Waste,“ říká Froilan Grate, regionální koordinátor pro Asii a Tichomoří, Global Alliance ve společnosti Incinerator Alternatives.

Sběr dat a odpadků
Break Free From Plastic analyzuje data sběru odpadu za pět let a shromáždila výsledky. Od roku 2018 provedlo více než 200 000 dobrovolníků celosvětové úklidy v 87 zemích a územích, aby identifikovali společnosti znečišťující místa největším množstvím plastového odpadu. 

„Největší světoví znečišťovatelé plasty zasypali planetu plastovým odpadem – a jasně to označili svým jménem,“ říká Rosa Pritchardová, právnička zabývající se plasty ve společnosti ClientEarth.

Výzva k dohodě
Aktivisté po celém světě, včetně Break Free From Plastic, volají po implementaci Globální smlouvy o plastech. Smlouva by poskytla právně závazné mechanismy a vynucovací politiku ke snížení množství plastů vyráběných a společnostmi používaných.

„Vlády po celém světě mají nyní ospravedlnění a příležitost účinně řešit a zvrátit krizi znečištění plasty tím, že přijdou s globální smlouvou o plastech, která omezí výrobu plastů, přiměje korporace k odpovědnosti za znečištění, které způsobují, a začlení alternativy založené na opětovném použití,“ říká Von Hernandez, globální koordinátor Break Free From Plastic a zároveň přední ekologický aktivista z Filipín. V letech 2008 až 2014 byl výkonným ředitelem Greenpeace pro jihovýchodní Asii, kde vedl programy a operace ekologické skupiny v regionu jihovýchodní Asie. „Velké značky jako Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo a Unilever musejí postupně upustit od používání plastů, zajistit, aby alespoň polovina jejich obalů byla do roku 2030 znovu použitelná, a zasadit se o silnou globální smlouvu o plastech, která omezuje výrobu a používání plastů a položí základy pro přechod k opětovnému použití.“

První jednání o smlouvě se bude konat v Punta Del Este v Uruguayi na konci tohoto měsíce.