Není dobré člověku býti samotnému (2. díl)
Společnosti z dodavatelsko-odběratelského řetězce sudů (Blefa, Hillebrand Gori, Micro Matic, MicroStar Logistics, Schaefer Container Systems a Thielmann) vytvořily v dubnu marketingově zaměřenou neziskovou organizaci Steel Keg Association, aby propagovala přínos opakovaně použitelných nerezových ocelových sudů k udržitelnosti a pomohla zvednout objem nápojů prodávaných v těchto obalech. Opakovaná použitelnost a životnost delší než 30 let z nich činí ideální oběhovou volbu pro bary a restaurace. Dan Vorlage, výkonný ředitel sdružení a viceprezident pro marketing, MicroStar Logistics: „Díky sudům se podařilo vyřadit asi polovinu všech jednorázových obalů v barech/restauracích, což představuje asi 6 mld. kusů ročně.“ Marketingové programy sdružení jsou podloženy analýzou životního cyklu podle normy ISO 14040 od agentury Deloitte. Kyle Tanger, jednatel pro udržitelnou praxi, USA, Deloitte: „Ocelové sudy jsou skutečně jedním z nejlepších příkladů opakované použitelnosti a oběhovosti. V USA proti jednorázovým obalům ušetří přes 400 000 t skleníkových plynů a díky nim každý rok neskončí na skládkách kolem 500 000 t odpadu.“ Vzdělávací program sdružení také zdůrazní, že pro bary a restaurace představují ekonomický přínos, protože zajišťují maximální návratnost investic. Úsilí sdružení se soustředí nejprve na americký trh s pivem, potom na Spojené království a západní Evropu koncem roku 2022.
Can Manufacturers Institute (CMI)1 a Household & Commercial Products Association (HCPA)2 založily v květnu s podporou téměř 20 společností v hodnotovém řetězci aerosolů Aerosol Recycling Initiative. Její dva kvantitativní cíle stanovené do roku 2030 jsou: a) dosáhnout alespoň 85% recyklace všech aerosolových plechovek; b) označovat alespoň 90 % aerosolů jako recyklovatelné a informovat o tom, jak je řádně recyklovat. Nicholas Georges, starší viceprezident pro vědu a zahraniční styky, HCPA: „Ne všechny americké domácnosti mají přístup k recyklačním programům, které tyto produkty přijímají. Spolupracujeme navzájem, s příbuznými oborovými sdruženími a externími partnery na nejrůznějších aktivitách pro pohodlnější přístup k recyklaci.“
Členové iniciativy: Aerofil Technology, Ball, CCL Container, Church & Dwight, Crown, CRC Industries, Diversified CPC International, DS Containers, Honeywell, Procter & Gamble, PLZ, Reckitt, SC Johnson, Sherwin-Williams, Sonoco, Summit Packaging Systems a Trivium Packaging. CMI a HCPA zaměstnávají tým odborníků, kteří poskytují zkušenosti pro provádění aktivit: společnost Gershman, Brickner & Bratton se zkušenostmi z provozu zařízení pro recyklaci materiálů; agenturu Eunomia Research & Consulting, specializovanou na dosažení lepších ekologických výsledků; a společnost Jensen Hughes, jež je odborníkem na technickou bezpečnost.
Pozn.: 1. CMI je americké celostátní oborové sdružení průmyslu vyrábějícího kovové plechovky. V USA se ročně vyrobí kolem 130,7 mld. kusů potravinových, nápojových a univerzálních plechovek; obor zaměstnává přes 28 000 osob a přímo generuje 15,7 mld. $. 2. Oborové sdružení HCPA zastupuje společnosti, které ročně vyrobí a prodají za 180 mld. $ výrobků pro čištění, ochranu a dezinfekci domácností a komerčních prostor. Zaměstnávají 200 000 osob v USA.
V červnu Recycling Partnership založilo PET Recycling Coalition v zájmu zlepšení oběhovosti plastových obalů. Prostřednictvím grantů, technické pomoci a sdílení znalostí se soustředí na čtyři příležitosti ke zvýšení recyklace PET: 1. lepší záchyt PET lahví; 2. větší akceptace PET misek, kelímků a blistrů v komunálním sběru tříděného odpadu; 3. více dodávek recyklovaného PET (rPET) pro výrobce obalů; 4. posílení systémů recyklace pro barvené a neprůhledné PET.
V USA byl v roce 2021 podíl recyklace PET lahví jen 26,6 % a jen 54 % Američanů může recyklovat jiné plastové obaly, např. na vejce či ovoce, 17 % lahví se ztrácí v zařízeních pro recyklaci materiálů kvůli problémům s vytříděním. Koalice bude recyklačním zařízením udělovat granty na třídicí vybavení a další kapitálové potřeby. Prvotní cíl financování si stanovila na 25 mil. $ za pět let a hledá další podporovatele. Koalice je otevřená všem z hodnotového řetězce PET, jako jsou členové zakládajícího řídicího výboru: Eastman, Indorama Ventures, Procter & Gamble a Walmart Foundation. Další zakládající členové: Coca-Cola, Danone, Nadace Zero Hunger | Zero Waste společnosti Kroger a Niagara Bottling. Koalici pomáhá poradní výbor složený z American Beverage Association, Association of Plastic Recyclers, Closed Loop Partners, Foodservice Packaging Institute, National Association for PET Container Resources a Resource Recycling Systems (RRS). RRS je mimo to i její technický partner a na bázi výzkumu formuluje její strategii.