Fedrigoni: budoucnost patří diverzifikovaným

Soukromá investiční firma Bain Capital, od roku 2017 majitelka společnosti Fedrigoni, podepsala v červenci dohodu s mezinárodní investiční firmou BC Partners o společném vlastnictví Fedrigoni. Celý management spolu s rodinou Fedrigoni, která je partnerem Bain Capital jako menšinový akcionář, zůstává na svých pozicích. Dohoda by měla vstoupit v platnost do konce roku 2022 po schválení příslušnými úřady. Podle agentury Reuters má transakce hodnotu 3 mld. $, úvěrové financování se zavázalo poskytnout konsorcium finančních institucí. Marco Nespolo, CEO, Fedrigoni: „Těšíme se, že vykročíme dál na cestu s dalším, velmi významným investorem a partnerem, jenž nás poctil svou důvěrou.“

 

Poté, co v předchozích dvou letech Fedrigoni realizoval pět fúzí a akvizic s úmyslem posílit svou pozici jako třetí největší producent samolepicích etiket na planetě, finalizoval na konci dubna akvizici španělského výrobce Divipa. Společnost s asi 50 zaměstnanci a odhadovanými tržbami 24 mil. eur (2021) sídlí v Deriu u Bilbaa, kde vyvíjí, vyrábí a distribuuje samolepicí materiály. Založena byla v roce 1971 rodinou Álvarových, která nyní převedla 100 % kapitálu na Fedrigoni, ale někteří z jejích vedoucích pracovníků zůstávají v managementu.

Fulvio Capussotti, výkonný viceprezident, divize samolepicích materiálů, Fedrigoni: „Akvizice nám umožní nám zvýšit výrobní kapacitu a vytvořit četné synergie ve výrobě a zásobování.“

Jaime Álvaro, zakladatel, Divipa: „Věřím, že v následujících několika letech najdou správné základy k růstu a významné konsolidaci.“

 

V březnu Fedrigoni vstoupil na trh s RFID technologiemi a inteligentními etiketami, když získal většinový podíl ve společnosti Tageos se sídlem v Montpellieru ve Francii a s dalšími kancelářemi, prodejem, výzkumem a vývojem a provozy v Německu, USA, Hongkongu a Číně. Tageos je světový lídr v konstrukci a výrobě RFID inlayí a tagů, jehož růstový potenciál sahá daleko díky rychle rostoucí poptávce po inovativních, vysoce kvalitních RAIN RFID (UHF) a NFC (HF) inlayích. Fedrigoni prostřednictvím přímé investice získá většinu kapitálu Tageosu od podílníků včetně investiční společnosti Newfund Capital, jakož i jeho zakladatelů, kteří si udrží své vedoucí pozice. Součástí smlouvy je opce na odkoupení zbývajících podílů. Fedrigoni tak pokračuje v diverzifikaci své produktové nabídky: Přidá hodnotu pro potravinářský, vinařský, kosmetický a farmaceutický průmysl, zlepší svůj tržní podíl v maloobchodu, logistice a průmyslových aplikacích a získá nové příležitosti pro divizi papíru, zvlášť v segmentu luxusních obalů, kde společnosti hledají řešení pro ochranu svých značek, ověřování pravosti a ochranu proti padělání.

M. Nespolo: „Tageos je společnost s vynikajícími vyhlídkami na růst, která operuje v sektoru, který je pro nás zajímavý, s technologickou a zákaznickou základnou, která skvěle doplňuje tu naši. Akvizicí vstupujeme na trh s inteligentními etiketami a naplňujeme naši strategii neustálého rozšiřování nabídky ve všech nejatraktivnějších a nejperspektivnějších sousedících segmentech.“

F. Capussotti: „Budeme společnosti Tageos pomáhat jak se zvětšováním výrobní kapacity, tak při vstupu do nových segmentů trhu, a to díky všudypřítomnosti našich obchodních aktivit.“

 

V červenci Fedrigoni dosáhl dohody o akvizici tureckého Unifolu se sídlem v Istanbulu a vstoupil tím na trh se samolepicími PVC fóliemi na polep aut. Unifol je jediný výrobce samolepicích PVC fólií v Turecku, značně investoval do moderních závodů na odlévání PVC. Vyvíjí novátorské, odolné a trvanlivé fólie podle současných norem pro aplikace na velké trojrozměrné povrchy. Založili jej v roce 1994 současní majitelé, má asi 80 zaměstnanců.

F. Capussotti: „Kombinace technologie Unifolu a celosvětové přítomnosti Fedrigoni nám umožní být stále konkurenceschopnější na rychle rostoucím trhu v Evropě a na celém světě.“

Birol Çakir a Erkut Cilvez, podílníci, Unifol: „Věříme, že po dokončení transakce Unifol urychlí svůj globální růst a schopnost investovat do výzkumu a vývoje stále kvalitnějších a nápaditějších řešení.“

 

Vloni v srpnu Fedrigoni získal 70% podíl ve firmě NewCo, která bude vyrábět vnitřní přepážky do krabic a dárkových etují na luxusní zboží z termoformovaných, organicky rozložitelných a ekologických celulózových vláken namísto plastů. Zbývajících 30 % kapitálu si podrží společnost Tecnoform z italské provincie Parma, která se specializuje na výrobu misek, displejů a vnitřních přepážek pro obaly z plastů apod. v oborech jako kosmetika, móda, hračky a potraviny. NewCo je její odnož soustředěná na vývoj inovativních obalů vyráběných pomocí vlastní technologie. Zpočátku se soustředí na kosmetiku a parfémy, ale využití je nekonečné – od luxusního zboží po techniku, od šperků po hodinky a od potravin po balení pro e-commerce. Fedrigoni hodlá podnik rozšířit tak, aby v následujících dvou třech letech dosáhl obratu 25 mil. eur.

 

Vloni v září Fedrigoni v rámci své divize papíru založil inovační inkubátor FedLab, aby vyvíjel pokročilé ekologické papíry jako náhradu plastů, jež díky své pevnosti a voděodolnosti budou používány v kosmetickém a potravinářském průmyslu, luxusním e-commerce ad. První novinky byly předvedeny na veletrzích Luxe Pack v Mnichově a Packaging Premiere v Miláně. FedLab spojuje nejdovednější talenty a nejpokročilejší technologická řešení ze všech oddělení společnosti, jakož i z univerzit, jiných podniků a startupů, např. výše zmíněného NewCo. V inkubátoru vznikl např. papír Icelite CleanCut pro balení jednotlivých dávek kapalin či papír Splendorgel High Barrier Technology, ultraodolný vůči vodě, na tagy do vlhkých prostor, na značení či venkovní reklamu vystavenou dešti.

 

Letos v září Fedrigoni a společnost Mohawk Fine Papers stvrdily „výrobní partnerství“, aby rozšířily dosah svých speciálních papírů. Mohawk, zal. 1931, je největší výrobce bezdřevých papírů a obálek v soukromém vlastnictví v Severní Americe se základnou ve státě New York a prodejem v Severní Americe, Evropě a Asii. Dohoda pro něj představuje možnost urychlit vývoj inovativních a udržitelných papírů se stále lepšími vlastnostmi. Fedrigoni si pro toto partnerství zajistil nové financování prostřednictvím konvertibilního nástroje a dohoda má potenciál změnit se během několika let na strategickou transakci. M. Nespolo: „Smlouva je dalším prvkem naší růstové strategie na trzích s vynikajícími vyhlídkami, jako jsou speciální papíry, zvlášť pro luxusní balení, kde chceme konsolidovat svůj světový primát. Mnohé synergické příležitosti jsou i v naší divizi samolepicích materiálů. Je to důležitý krok k zesílení našeho průniku do USA, kde budeme přímo vyrábět a distribuovat papíry s vysokou přidanou hodnotou. Také lépe podpoříme strategie odpovědnosti našich klientů, protože si budou moci zvolit lokální dodávky namísto zásobování ze zahraničí.“

 

A pokud jste dočetli (anebo alespoň dorolovali) až sem, můžete si na Spotify pustit playlist, který italský umělec Frankie hi-nrg připravil k novému vzorníku kreativních papírů Fedrigoni myCordenons myPowerKit.