Zprávy o budoucnosti měkkých obalů

„Zpráva o průzkumu trhu s měkkými obaly podle výrobků (pytle, sáčky a oviny), materiálů (hliníkové fólie, měkké pěny, papír a plasty) a koncového použití – globální předpověď do roku 2025 – vliv covid-19“ od 360iResearch z ledna (199 stran, cena pro jednotlivce 3 088 €, pro podnik 8 645 €) mj. předpovídá, že hodnota tohoto trhu vzroste z loňských 152,572 mld. $ při složené roční míře růstu (CAGR) 4,31 % do roku 2025 na 188,486 mld. $.

 

Zpráva „Trh s měkkými obaly – růst, trendy, vliv covid-19 a předpovědi 2021–2026“ od Mordor Intelligence z února (250 stran, cena pro jednotlivce 3 693 €, pro podnik 6 517 €) ocenila tento trh v roce 2020 na 230,49 mld. $ a předpokládá, že při CAGR 3,89 % se do roku 2026 zvětší na 289,89 mld. $. Hlavními hnacími silami budou e-commerce, digitální tisk a udržitelnost. V asijsko-tichomořské oblasti se očekává podstatný růst v Indii (balení je páté nejrozsáhlejší odvětví indické ekonomiky a jedno z nejrychleji rostoucích, podle Packaging Industry Association of India o 22–25 % ročně).

 

Zpráva „Trh s měkkými obaly – celosvětové trendy v oboru, podíly, velikost, růst, příležitosti a předpověď na období 2021–2026“ od IMARC Group z února (112 stran, cena pro jednotlivce 1 998 €, pro podnik 3 910 €) konstatuje, že v roce 2020 trh dosáhl hodnoty 119,3 mld. $. V následujících letech analýza očekává skromné přírůstky. Největšími segmenty ve svých kategoriích jsou: potištěné kotoučové materiály; plasty; flexotisk; potraviny a nápoje následované farmacií a kosmetikou; asijsko-tichomořská oblast.

 

Zpráva „Měkké obaly – trajektorie a analýza globálního trhu“ od Global Industry Analysts z dubna (485 stran, cena pro jednotlivce 4 866 €, pro podnik 14 599 €) odhaduje, že hodnota trhu v roce 2020 byla 109,7 mld. $ a při CAGR 3,6 % dosáhne v roce 2027 hodnoty 140,9 mld. $. Plasty – jeden z analyzovaných segmentů – zaznamenají CAGR 3,7 % a v roce 2027 dosáhnou hodnoty 110,3 mld. $. Po vyhodnocení následků pandemie byla CAGR v segmentu papírových obalů upravena na 2,8 %. Objem v USA v roce 2020 je odhadován na 29,6 mld., v Číně v roce 2027 na 29,7 mld. $ s CAGR 6,6 %. Pozornost si dále zaslouží Japonsko s CAGR 1,1 %, Kanada s 2,7 % a Německo s cca 1,8 % v daném období. Pro segment hliníkových obalů se průměrná CAGR odhaduje na 4,7 %. Společně pět největších států – USA, Kanada, Japonsko, Čína a Evropa – dosáhne 4,2 % a nárůstu z 5,8 mld. v roce 2020 na 7,7 mld. $ v roce 2027. Asijsko-tichomořský trh, vedený Austrálií, Indií a Jižní Koreou, pravděpodobně v roce 2027 dosáhne 19,8 mld. $, kdežto Latinská Amerika poroste tempem 5,7 %.

 

Zpráva „Globální budoucnost měkkých obalů do roku 2026“ od Smithers z ledna (cena 6 500 €) odhaduje letošní celosvětovou spotřebu měkkých plastů na 31,5 mil. t, což představuje proti loňsku propad o 5,5 %, a průměrnou roční míru růstu (AAGR) 3,4 % na 37,5 mil. t v roce 2026. Poptávka poroste nejrychleji v asijsko-tichomořské oblasti při AAGR 5,4 %, protože trh tam ještě není nasycen. Naopak nejpomaleji v západní Evropě s AAGR 1,9 %. Největší poptávka je po PE (41 % trhu s měkkými obaly), následují BOPP, BOPET a papíry, nejmenší zájem je o EVOH (0,3 %). Nejrychleji bude stoupat poptávka po BOPP s AAGR 5,3 % v daném období, kdežto celofán a fólie budou kolísat kolem nuly. Plasty (BOPP, odlévaný PP, BOPA, BOPET, PE, PVC, EVOH, celofán) zůstanou největším segmentem s nejrychlejším růstem. Obaly pro průmyslové využití zaujímají něco přes polovinu trhu, současná situace je ovlivňuje více než obaly spotřebitelské. Potravinářské obaly představují 75 % trhu, mezi nimi převažuje balení masa, ryb a drůbeže následované cukrovinkami a suchými potravinami. Nejpomaleji roste segment tabákových výrobků s 1,8 % a někde poptávka dokonce rapidně upadá.

 

Zpráva „Trh s měkkými obaly – globální perspektivy a předpověď 2021–2026“ od Ariztonu z března (546 stran, cena pro jednotlivce 3 259 €, pro podnik 4 562 €) očekává CAGR přes 4 % a na konci daného období hodnotu 212 mld. $. V roce 2020 spotřebovalo 70 % měkkých obalů potravinářství, následované farmaceutickým a nápojovým průmyslem, zde se také očekávají největší nárůsty. Největší poptávku zažívají sáčky, stojacích sáčků přibývá kolem 5 % ročně, a to díky zájmu o netradiční potraviny jako polévky a o krmiva pro zvířata. V roce 2026 jen pečivo a cukrovinky spotřebují měkké obaly za 36 mld. $. Čína je celosvětově největší výrobce a spotřebitel pekárenských výrobků s ročním růstem o 15 %. V roce 2020 získaly největší podíl na trhu multimateriálové výrobky, protože se předpokládá, že nabízejí větší ochranu před viry. Jednovrstvé plasty pravděpodobně zažijí boom ve výrobě čerstvých potravin, zvlášť v APAC, MEA a Latinské Americe. Čína roste díky vysoké produktivitě zařízení a snadné dostupnosti surovin. Nástup recyklovatelných plastů ovlivní užití panenských polymerů v Severní Americe a Evropě, naopak v oblasti APAC jsou akceptovány jen pomalu. Na růstu trhu se budou podílet hlavně papírové obaly jako pytle, sáčky a lamináty. Čína je největší světový výrobce papíru a obalů s podílem kolem 25 %; s podílem cca 25–28 % jsou největším producentem buničiny USA, následované Čínou s 10–12 %. Nárůst e-commerce zvýšil poptávku po krabicích z vlnité lepenky, plastovém a papírovém ochranném balení, bublinkové fólii a výplňových materiálech. Větší podíl příjmů v roce 2020 plynul do segmentu spotřebitelských obalů a očekávají se zde větší přírůstky než u průmyslových, protože na měkké obaly hodně přechází nepotravinářské zboží a nápoje a dále průmyslové balení v letech 2020–2021 zaznamená mírný propad, protože u velkoobjemového balení pro chemikálie, zemědělství, výstavbu ad. podstatně klesla poptávka. Očekává se další vzestup flexografického tisku kvůli zvýšené poptávce z asijsko-pacifických států, pandemie snížila poptávku po něm v Severní Americe, Austrálii, Asii a západní Evropě. Brzdou jeho rozmachu bude fluktuace cen surové ropy ovlivňující výrobu polymerů a pryskyřic.