Přesné rozdělení plastových obalů zvyšuje recyklovatelnost

Cílem projektu Holy Grail (Svatý grál), podporovaného nadací Ellen McArthur, je zvýšit recyklovatelnost obalů, aby spotřebitelé měli možnost dát obalový odpad do správného recyklačního cyklu. Základem projektu jsou tištěné digitální vodoznaky, které byly připojeny k etiketám nebo papírovým obalům, aby poskytly produktům kódování, které lze číst pomocí upravených NIR kamer. Projekt Svatý grál získal v průběhu roku 2019 mnoho ocenění v Evropě za udržitelnost. Etikety nebo papírový obal jsou však z hlediska recyklace považovány za rušivé látky. V říjnu 2019 byl představen projekt Holy Grail 2.0, který je pokračovatelem předchozího řešení. Ve spolupráci společností Digimarc Corporation (USA) a Paccor Packaging Solutions bylo možné aplikovat digitální vodoznaky přímo na povrch PET obalů a učinit je čitelnými pro kamery. Předností této technologie je, že kamera rozpozná materiál bez ohledu na to, na kterém místě dopravníku se obal nachází. Při zmíněném testu vloni v říjnu byly všechny označené obaly během třídění rozpoznány a odeslány do příslušného cyklu. Test potvrdil, že obaly, které byly dříve klasifikovány jako nerecyklovatelné, mohou být nyní přiváděny do uzavřeného cyklu recyklovatelných materiálů a že získaný recyklovaný materiál je v souladu s pokyny EFSA pro nové použití recyklátu pro balení potravin. Výsledná možnost mechanické recyklace plastových obalů má nejen dopad na situaci s odpady, ale má také velký potenciál pro snížení emisí CO₂, protože proces výroby z recyklátů je ve srovnání s výrobou z primárního materiálu výrazně šetrnější k životnímu prostředí.

Tato série testů byla první svého druhu, dosud ji nelze označit za úplnou a bude pokračovat i letos. Ukázalo se, že plastikářský průmysl nabízí řešení na současnou situaci a ukazuje, že plast si může – a musí – udržet své místo ve světě obalů.

V důsledku toho by politici v Německu i na evropské úrovni měli zastavit své iniciativy týkající se zákazu plastů a vrátit se ke skutečnému úkolu a podporovat a rozšiřovat tento výzkum, aby spotřebitelé mohli i nadále nakupovat čerstvé a bezpečné potraviny a aby se nezvyšoval podíl potravinového odpadu a CO₂.