Trvalá udržitelnost také určuje trendy u etiket
Změna tržního prostředí ovlivňuje i trh etiket. Trendem je diverzifikace nabídky produktů, rychle se zmenšující se velikost zakázek, kratší životní cykly volně loženého zboží a změny zákonných informací na obalech. Na veletrhu FachPack se prezentovalo 14 výrobců etiket. V nabídce na společném stánku byly „Eco Fun Label“ společnosti Kilian Druck Grünstadt Dinges GmbH. Polovinu produktů tvoří papír vyrobený z trávy a směs materiálů certifikovaných FSC. Etikety z trávového papíru jsou na trhu již dlouho známé, ale ne jako vícestránkové etikety „Pokud jde o trh, jsme prvním dodavatelem booklet etiket na světě, vyrobených z trávového papíru,“ říká generální ředitelka Silke Krajewská. Etikety jsou schválené pro užití v potravinářském průmyslu, jsou recyklovatelné a kompostovatelné.
Na stánku byla také uvedena světová novinka společnosti Faubel & Co. Nachfolger GmbH. Pro oblast logistiky byla vyvinuta inteligentní etiketa, kterou lze stále přepisovat. Jedná se o bateriový displej v pouzdře, který lze namontovat na přepravní bedny. „Naše etiketa funguje na principu čtečky elektronických knih: Písmo zůstává neustále čitelné i bez zdroje energie, dokud nové informace nebudou přepsány čtečkou RFID. Takový e-papírový displej lze použít při správě kontejnerů nebo například při označování klinických studií,“ shrnuje manažerka rozvoje podnikání Petra Schäffnerová.
Firma Herma představila řešení bez nosné podložky a tedy bez nutnosti likvidace odpadu. Po tisku se etiketa ořízne na požadovanou délku. Teprve v okamžiku umístění etikety zajistí mikrotrysky aktivaci lepidla vodní mlhou. Etiketa se ihned přilepí a již trvale drží. Systémem etiketování bez nosného materiálu Herma umístí 40 etiket za minutu o velikosti A5 nebo A6.
Jakkoliv se tyto tři produkty a aplikace mohou na první pohled zdát odlišné, všechny sledují současný globální trend větší udržitelnosti v oblasti označování. Ekologická hlediska dokonce odsouvají technologické trendy posledních let, jako je výroba digitálních etiket, zvyšování individualizace a prémiových etiket, lepší konzistence barev a vyšší stupeň automatizace výroby do pozadí.