Věřte, nevěřte
Start-up Stixfresh ze Seattlu se pokouší zabránit plýtvání potravinami prostřednictvím nálepky, o níž prohlašuje, že udrží ovoce čerstvé až o 14 dní déle. Na nálepce je nanesena směs včelího vosku, kuchyňské soli a dalších přírodních přísad, které mají status GRAS (obecně považované za bezpečné) podle americké FDA. Podílejí se na vytvoření ochranné vrstvy kolem ovoce a zpomalují jeho zrání tím, že z okolního vzduchu odstraňují rostlinný hormon etylen. Studie, které Stixfresh prováděl ve spolupráci s odborníky, ukázaly, že dokážou prodloužit čerstvost mnoha druhů ovoce až o 50 %. Nálepka je na jedno použití, po sloupnutí ztrácí účinnost. Podle tvůrců není nebezpečné ji pozřít (ale nedoporučují to zkoušet).
Myšlenka napadla malajsijského vynálezce Zhafriho Zainudina, když mluvil s přítelem, který má stánek s ovocem a stěžoval si, kolik tratí, když se mu zboží zkazí. Tři roky strávil zdokonalováním nálepky co do účinnosti a výrobního procesu. Na začátku se zaměřil na mango, později zjistil, že funguje i na jiných druzích ovoce stejné velikosti a podobných vlastností, jako je textura slupky nebo napadení chorobami a houbami, a je tedy použitelná i pro avokádo, papáju, pitahayu, karambolu, jablka a hrušky. „Výzkum jsme prováděli společně s místní univerzitou UPM, výzkumnými ústavy a agenturami jako Mardi a Sirim, připojily se Bogor University a University of South Australia. Nekonvenční metoda vyvolává obavy z toho, jak je účinná, ale především jak je bezpečná pro spotřebitele. V blízké budoucnosti bychom chtěli zavést novou koncepci pro menší ovoce s měkkou slupkou, jako jsou bobuloviny, a stejný problém je se zeleninou.“
Společnost Stixfresh byla oficiálně založena v roce 2017 v malajsijském Senawangu a Zainudin se stal generálním ředitelem, od té doby se prodalo přes 1,3 mil. nálepek. Na výzkum a vývoj, mezinárodní patent, vybavení a propagaci bylo vydáno v přepočtu téměř 10 mil. Kč. Vítězové ASEAN Rice Bowl Startup Award 2018 za nejlepší technický start-up v oboru potraviny/zemědělství mají ambice, aby si jejich výrobek našel cestu i do Evropy, Afriky, Asie a Ameriky. V listopadu 2018 byl založen Stixfresh USA, v únoru 2019 zahájil crowdfundingovou kampaň na Indiegogu, aby se nálepky dostaly ke spotřebitelům. Moody Soliman, spoluzakladatel, Stixfresh USA: „Cestou z pole do chladničky se vyplýtvá 52 % čerstvého ovoce a zeleniny. Celosvětově to jsou ročně desítky miliard dolarů. Podle organizace Natural Resource Defense Council průměrná americká domácnost takto ročně přijde o 1 800 dolarů. Okamžitě jsme pochopili příslib Stixfreshe na globální úrovni. V jednoduchosti je krása.“