Mitsubishi končí s výrobou novinových tiskových strojů, ale myslí na obaláře

Japonský strojírenský podnik informoval zákazníky, že už dále nebude stavět novinové tiskové stroje a stahuje se z daného trhu. Výrobu ukončí, jakmile vyexpeduje současné objednávky, a v údržbě a servisu bude pokračovat do roku 2036. Svůj podíl v Ryobi MHI Graphic Technology (RMGT), společném podniku s Ryobi, v němž se v roce 2014 sloučily jejich divize archových ofsetových strojů, si ponechává. Po tomto kroku zůstane v Japonsku jediný výrobce novinových tiskových strojů: Tokyo Kikai Seisakusho (TKS) a na celém světě jen tři velcí výrobci kotoučových ofsetových strojů: Manroland Goss, Koenig & Bauer a Komori. Od 60. let Mitsubishi Heavy Industries (MHI) dodalo přes 700 strojů, nicméně v Evropě se téměř nevyskytují.

 

Mitsubishi Heavy Industries Machinery Systems (MHI-MS), součást skupiny MHI, však zůstává v oboru se svým systémem pro manipulaci s vlnitou lepenkou. To zahrnuje uvedení jednotky Compox (viz obr. a video tohoto týdne, čeká se na udělení ochranné známky) na zakázkovou výrobu krabic variabilních rozměrů z archů vlnité lepenky, nicméně bez tiskové technologie, tempem 600 ks/h. Každá krabice (s délkou stran v součtu max. 50–130 cm) se řeže individuálně z nekonečného pásu cik-cak skládanky, tj. bez potřeby spravovat materiál různých formátů. Stroj automaticky přizpůsobuje délku, šířku a výšku krabice velikosti obsahu, tj. aby se dosáhlo nejmenší spotřeby. Velikost se vypočítává na základě počtu a velikosti zabalených výrobků pomocí softwaru Box Size Optimization, vyvinutého MHI. V reakci na potřebu ručního vkládání kapalných výrobků s nestabilním tvarem, kulatých produktů anebo několika kusů produktů se na výrobu aplikují standardní specifikace a lze přidat automatické lepení jako opci v samostatném stroji.

Compox má přispět ke snížení distribučních nákladů a vylepšení hospodárnosti přepravy v logistice výrobků: zredukovat personál, zvětšit využití ložného prostoru a tím snížit emise uhlíku z dopravy. Nepotřebuje výplňové materiály a v reakci na letošní změny zákonů v Japonsku snižuje pracovní zátěž a šetří pracovní síly, stejně jako místo na nákladních vozidlech a zlepšuje efektivitu nakládky zmenšením velikosti krabic, čímž se sníží počet potřebných vozidel a náklady na palivo, emise CO2 a dalších skleníkových plynů. Dále díky vysokému stupni konstrukční volnosti je kompatibilní s automatizovanými sklady a strategiemi digitální transformace (DX) a nabízí komplexní logistické řešení v podobě plně automatizovaných procesů od balení po nakládku. Protože cena za kurýrní služby se obvykle určuje podle velikosti obalu (součet délky tří stran) a hmotnosti, přičemž hmotnost je pevně daná, menší součet snižuje i náklady na dopravu.

Stroj byl mj. vystaven na veletrhu Tokyo Pack koncem října a instalace u provozovatelů e-commerce a distribučních středisek, která se zabývají balením a přepravou, měla začít v září.