Odborníci na obaly nezvládají držet krok s předpisy
Anketa, kterou uspořádala konzultační agentura Aura v dubnu v průběhu konference Sustainable Packaging Coalition Impact 2024 v New Orleans mezi zástupci řady světových značek, ukázala, že 79 % odborníků na obaly cítí, že zaostávají v povědomí o současných a budoucích předpisech. Připouštějí, že o nich vědí jen málo a/nebo s nimi potřebují pomoct. Více než třetina (27 %) si v současnosti není jistá, jestli jejich společnost směřuje ke splnění svých vyhlášených cílů udržitelnosti. To je nárůst oproti 22 % z první konference SPC v roce 2023, kde anketa proběhla poprvé. Tři čtvrtiny (76 %) připouštějí, že zpracování dat v jejich organizaci ještě nedosáhlo bodu, kdy by se aktivně sbírala a efektivně využívala k přijímání rozhodnutí o udržitelných obalech. Skoro polovina (41 %) je pořád shromažďuje ručně – např. v jednoduchých tabulkách namísto specializovaných platforem. Nedostatek efektivní správy dat ztěžuje proaktivní rozhodování a optimalizaci postupů.
Anketa ale našla i povzbudivé známky zlepšení. Například podíl odborníků, kteří si myslí, že dodavatelský řetězec jejich podniku buď není tak udržitelný, jak by mohl být, nebo není udržitelný vůbec, klesl z 83 % v roce 2023 na letošních 61 %. Letos také více lídrů oboru používá i jiné kanály k informování veřejnosti o udržitelnosti než jen samotný obal (např. marketingové kampaně). Podíl těch, kdo používají jenom obaly, se snížil z 61 % na letošních 41 %.
Gillian Garsideová-Wightová, konzultační ředitelka, Aura: „Ve většině regionů už nová legislativa o obalech buď existuje, nebo je na obzoru, obzvlášť rozšířená odpovědnost výrobce v USA, Evropě a Velké Británii. Nepřekvapuje, že mnoho odborníků na obaly si není jisto, které předpisy nyní aplikovat a co to znamená pro cíle udržitelnosti jejich organizace. Ačkoli se v posledním roce projevily známky zlepšení, obor má před sebou stále dlouhou cestu, aby distribuční řetězce byly udržitelnější a vzdělávaly veřejnost v oblastech jako recyklovatelnost a kompostování. Bez správných dat společnosti tápou ve tmě a možná budou muset dodatečně optimalizovat, což je stojí čas a peníze a negativně ovlivňuje to, jak jejich značku vnímají spotřebitelé. Tvorba udržitelných a recyklovatelných obalů je neuvěřitelně složitý proces. Existují miliardy kombinací formátů a materiálů, z nichž mnohé jsou kompozitní, což ovlivňuje recyklovatelnost. A jako by to nestačilo, pravidla se mezi zeměmi a trhy velmi liší. Proto je ještě neuvěřitelnější, že tolik značek a obchodníků stále ještě závisí na ručním sběru dat a analytických nástrojích.“