Vítězové 2023 European Carton Excellence Award
Na konci září byli v Seville dekorováni vítězové 2023 European Carton Excellence Award (ECEA) za trvale udržitelné inovace lepenkářského průmyslu v posledním roce. Událost pořádají sdružení Pro Carton (Association of Carton and Cartonboard Manufacturers) a ECMA (European Carton Makers Association). Přihlášené obaly se posuzují podle nejrůznějších kritérií: grafického designu a konstrukčního návrhu, výrobních technik, nákladové efektivity, ekologičnosti, trvalé udržitelnosti, inovativnosti, bezpečnosti a pohodlí.
Porota: Satkar Gidda (předseda), nezávislý konzultant pro branding a design; Susanne Lippitschová, nezávislá designérka, SL Design; Sanjeev Das, globální ředitel pro obaly v divizi potravin a zmrzliny, Unilever. Ceny předávali Michele Bianchi, předseda, Pro Carton; Jean-François Roche, předseda, ECMA; a Horst Bittermann, generální ředitel, Pro Carton.
- Lepenkový obal roku: klient GERnétic, výroba skupina Alzamora, lepenka Stora Enso. Obal tvaru koule z lepenky z primárního vlákna pro kosmetickou značku GERnétic kombinuje špičkový luxus se zajímavou konstrukcí. Nejenže chrání výrobek, ale představuje i krásný dárek. Porota: „K vytvoření trojrozměrného kulovitého tvaru z jediného kusu lepenky zcela bez použití lepidla je potřeba hodně zručnosti. Dokonalá ukázka toho, jak můžete s kartonem dosáhnout neuvěřitelných výsledků.“
- Cena za udržitelnost a Cena veřejnosti: krabička Boardio na žvýkačky Perfetti Van Melle Mentos, výroba Graphic Packaging International, lepenka Holmen Iggesund a Stora Enso. Nápaditá konstrukce z primárního vlákna znamená významný průlom v cukrovinkářském průmyslu, protože zavádí koncepci lepenkové lahve do kategorie žvýkaček.
- Cena za inovaci: klient Mary Cohr, výroba Edelmann Group, lepenka Sappi Deutschland. Vývoj obalu ovlivnily nedávné předpisy o omezení plastů (např. průhledných fólií) ve špičkových kosmetických výrobcích. Cenu získal za jedinečné otvírání pro ochranu proti manipulaci jenom pomocí lepenky z primárního vlákna. Eliminuje potřebu fóliového přebalu prostřednictvím systému barevných teček na každé klopě, zajišťujících ochranu a zároveň zvyšujících přitažlivosti pro zákazníky.
- Potraviny a nápoje – primární vlákno: KEVAS – Rhum Arrangé, výroba Posson Packaging, lepenka FOLBB. Podle poroty je krychlová krabice, která pojme až čtyři lahve rumu, „působivý návrh, který dokonale a elegantně ukazuje výrobek a zároveň vypráví příběh o svém obsahu.“ Nabízí četné průhledy skrz bezplastová okénka a silné možnosti komunikace k uspokojení požadavků značky, obchodníka i spotřebitele.
- Potraviny a nápoje – recyklované vlákno: McDonald’s Delivery Cuff, výroba Huhtamaki, lepenka MM Board. „Tvůrčí, čerstvé a soudržné,“ nápadité a účelné řešení pro bezpečný rozvoz McDelivery.
- Ostatní obaly – primární vlákno: Dainese, výroba Lucaprint, lepenka Stora Enso. Specializovaný obal na tři druhy sportovní ochrany s přehledným a minimalistickým vzhledem. Podle porotců lze inteligentní obal „snadno přepravovat poštou a zároveň je ekologický – skládačka bez použití lepidla pro snadnou recyklaci.“
- Ostatní obaly – recyklované vlákno: kartonová skládačka Ecoclic na kapsle na praní Ariel pro Procter & Gamble, výroba Van Genechten Packaging (závody Turnhout a Komárno), lepenka MM Board & Paper. Nápaditá konstrukce úspěšně dokazuje, že udržitelnost a funkčnost jsou dosažitelné společně. Nejen optimalizuje logistiku dodávkami naplocho před slepením, ale také se skládá jen ze dvou dílů – vaničky a víčka. Uzavírání bezpečné před dětmi vydává uspokojivý zvuk „cvak“ jako potvrzení o uzavření.
- Platinové ceny: držák na multipack Oedipus Mannenliefde, výroba a lepenka Graphic Packaging International; 1,5kg košík na chřest, výroba Offsetdruckerei Schwarzach, lepenka Holmen Iggesund; Bitburger Pils Retro, výroba Van Genechten Packaging (závod Kolín nad Rýnem), lepenka Stora Enso
- Zlaté ceny: chladicí box Valdo, výroba Artigrafiche Reggiane & Lai, lepenka Stora Enso a RDM; Birdhouse, výroba Bösmüller Print Management, lepenka WestRock; Tanqueray – T10 Pack, výroba Duran Dogan, lepenka Stora Enso; Valrhona – 6 čtverečků hořké čokolády 30 g, výroba Karbest, lepenka Metsä Board; Spirit Brothers – Belle Rive Gin, výroba Lucaprint, lepenka MM Board & Paper a Metsä Board; Avon / Eve Become, výroba MM Packaging (závod Lublin), lepenka MM Board & Paper; Unstoppables, výroba Van Genechten Packaging (závod Turnhout), lepenka WEIG (závod Annweiler)
Při stejné příležitosti byly vyhlášeny výsledky soutěže Pro Carton Young Designers Award, otevřené všem studentům designu z evropských škol nebo univerzit. Hlavní cenou byl výlet do Turecka do papírny Kartonsan a k výrobci kartonových skládaček Duran Dogan spolu se dvěma dny praktického školení se sponzory cen a příležitostí diskutovat o projektech s profesionálními designéry.
Porota: Satkar Gidda (předseda); Sanjeev Das; Alican Duran, jednatel, Duran Dogan, a předseda Tureckého sdružení výrobců lepenkových obalů KASAD; Kemal Ozkirim, marketingový ředitel, Kartonsan
- Tvůrčí lepenkový obal – potraviny a nápoje: UrbanBITE, Nang Htwe Htwe Lwinová, Ravensbournská univerzita, Velká Británie
- Tvůrčí lepenkový obal – ostatní: SandKit, Maria Paula Monroy Vargasová, FH Münster, Münsterská škola designu, Německo
- Cena veřejnosti: PopCap, Emily Kleinová, FH Joanneum, Rakousko
- Cena za udržitelnost: TapOut, Johannes Nyborg Heyning, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Norsko
Souběžně proběhlo vyhlášení vítězů Pro Carton Student Video Award, talentů v oblasti filmové tvorby a vypravěčů příběhů. Zadání pro studentské krátké filmy znělo podtrhnout přínosy kartonu a lepenky nápaditým, vizionářským způsobem. Přišlo 33 přihlášek ze 17 zemí a více než 20 univerzit. Kritérii hodnocení byla vizuální kvalita, volba hudby, předvedená témata a ekologická sdělení.
Porota: Bady Minck, filmový producent; Simon Bolton, bývalý CEO a předseda představenstva různých reklamních agentur; Winfried Mühling, vedoucí marketingu a komunikace, Pro Carton
- Vítěz: PROs of Carton (peněžní cena 4 000 eur; viz video tohoto týdne), Jasmin Heinová a Sofia Rohnefeldová, Höhere Graphische Bundes- Lehr- und Versuchsanstalt, Rakousko. Profesionálně vytvořené video současným a tvůrčím způsobem ukazuje příznivé vlastnosti lepenky. Lepenková písmena, vytvořená a navržená s využitím 3D softwaru, hláskují PRO a vizuálně demonstrují četné využití lepenky v každodenním životě s důrazem na recyklaci a šetrnost k životnímu prostředí. Bady Minck: „Tohle je opravdu působivé dílo. Brilantní střih, kompozice a obsah videa jsou vynikající.“ Simon Bolton: „Film je úžasným dílem. Miluji energii, smysl a střih videa, které skutečně ukazuje sílu lepenky. Brilantní komediální konec poskytuje celkový pohled na životní cyklus lepenky. Dobrá práce týmu, video je výjimečné!“ Winfried Mühling: „10 z 10! Tvůrci mohou být na toto mistrovské dílo velmi hrdí. Je kreativní, dynamické a velmi dobře vytvořené. Obzvláště se mi líbilo spojení hudby a akce.“
- Cena veřejnosti (peněžní cena 1 000 eur; hlasovalo přes 1 100 diváků a vítězka získala přes třetinu všech hlasů): Metamorphosis: A Carton Story, Diana Morgacheva, Università Commerciale Luigi Bocconi, Itálie. Film ukazuje proměnu kartonového přebalu na jogurt (housenky) v krabičku čaje (motýl), aby demonstroval proměnu, znovuzrození a nový život. Zdůrazňuje všestrannost materiálu, protože zobrazuje mnoho různých příkladů kartonových obalů s jejich praktickým designem, ale zdůrazňuje také pozitivní spojení mezi materiálem, jeho rozložitelností a životním prostředím. Jeden z hlasujících popsal video jako „úžasné, krásně vytvořené, s promyšleným příběhem“, další komentoval, že „koncepce je zajímavá i kreativní a účinně demonstruje udržitelnost kartonu“. „Výborně! Opravdu skvělé video ke zhlédnutí a poučení o kartonu.“
- Čestné uznání (voucher na 1 000 eur): The Circle of Life, Ulrike Röschová, Lea Schneiderbangerová, Nele Wolffová, Felicia Spieglerová a Alina Biesoltová, SRH Berlínská škola designu a komunikace, Německo. Video ukazuje, jak nás karton provází v různých životních etapách. Představuje řadu scén ze života hlavního hrdiny od miminka až po důchodce a v každé hraje hlavní roli lepenka, která mu díky své odolnosti a recyklovatelnosti pomáhá utvářet jeho identitu. Simon Bolton: „Okouzlující, nápadité a dobře zpracované. Toto video komunikuje všestrannost a oběhovost lepenky prostřednictvím silného a působivého vyprávění, které končí silným finále. Brilantní od začátku do konce!“