České e-shopy čekají změny kvůli ochraně spotřebitelů
E-shoppeři budou v nejbližší době muset uzpůsobit internetové obchody v souladu s novou právní úpravou proti falešným slevám či smyšleným spotřebitelským recenzím. Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku míří po jednání vlády do poslanecké sněmovny. Návrh MPO by měl významně posílit ochranu spotřebitele proti nekalým obchodním praktikám. Podle Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení, se posílí důvěra mezi spotřebiteli a poctivými obchodníky a zrychlí se celkový přechod k nakupování online.
Nová směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU), pro kterou se vžilo označení Omnibus, má v členských zemích EU vstoupit v platnost do 28. května. Českou implementaci v podobě novely zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku bude nyní projednávat poslanecká sněmovna.
Poctivost se vyplácí
E-commerce v posledních dvou letech ohromně narostlo a jen na českém trhu nyní působí 51 tisíc e-shopů. I když se jen malá část z nich nechová v souladu s předpisy, legislativa musí reagovat pružně a chránit spotřebitele proti nekalým praktikám obchodníků.
„Modernizace právních předpisů na ochranu spotřebitele celkově zkultivuje prostředí e-commerce. S novelou zákona se pro poctivé e-shoppery nic nemění, jejich pozice se naopak ještě více upevní a důvěra mezi spotřebiteli se posílí,“ říká Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
Uvádění skutečných slev
E-shoppeři i obchodníci v kamenných prodejnách musí přestat uměle navyšovat ceny před slevou. Tu musí vypočítat podle nejnižší ceny, kterou měl produkt 30 dnů před slevou. „Nově se sleva musí počítat ze skutečné ceny a nikoli například z ceny zaváděcí,“ přibližuje Martin Pech.
Recenze pouze od reálných zákazníků
Prodejci budou zodpovědní za ověření, že spotřebitelské recenze udělují opravdoví zákazníci, kteří si výrobek koupili nebo ho užili. Vymyšlené nebo zkreslené recenze již nebude možné zveřejnit. „Zkušenosti ostatních uživatelů jsou pro nakupující extrémně důležité a podle mnoha výzkumů jsou při rozhodování minimálně stejně důležité jako cena. Manipulace s hodnocením a falešné recenze u zboží nemají v e-commerce své místo. E-shoppeři musí sami zařídit autenticitu a na vyzvání kontrolora prokázat, že se o své zkušenosti s výrobkem či službou podělili opravdoví spotřebitelé,“ upozorňuje Martin Pech.
Transparentní personalizování cen
Směrnice, přestože se zabývá úpravou ceny, nezakazuje její personalizaci například prostřednictvím umělé inteligence. Pokud e-shop zobrazí cenu, kterou spočítá algoritmus podle předchozího chování spotřebitele, musí jej o tom dostatečně informovat. „Pokud zákazníci vidí různé ceny podle toho, odkud na web přišli či jak často e-shop navštěvují, musí o tom být informováni. Stává se to například u dopravců, kteří navyšují jízdné, takže při další návštěvě už zájemce vidí jinou cenu. Za férové počínání prodejců se bude považovat informování o způsobu, jakým se cena spočítá,“ uvádí Martin Pech.
Férové řazení produktů
Nová informační povinnost se týká také provozovatelů online tržišť, kteří musí zajistit, že výsledky vyhledávání a parametry určující pořadí produktů budou jasné. Spotřebiteli musí být zřejmé, jaký je princip řazení výsledků, proč jsou vybrané produkty na předních pozicích a také s kým uzavírá smlouvu.
„V případě řazení od ‚nejlevnějších’ nebo ‚nejprodávanějších’ položek je princip uspořádání vcelku jasný. U výběru zboží podle volby ‚doporučené’ musí být jednoznačně uvedeno, podle jakého klíče se nabídka zobrazuje. Pokud provozovatel online tržiště poskytuje obchodníkům přední místa ve výsledcích vyhledávání za úplatu, tyto výrobky budou muset nést označení, že jsou takto umístěny díky placené reklamě,“ vysvětluje Martin Pech.
Pokuty budou vysoké
Na vyzvání České obchodní inspekce musí provozovatel internetového obchodu či online tržiště prokázat, že recenze napsali opravdoví uživatelé, slevy nejsou jen na oko a výsledky vyhledávání se řadí transparentně. ČOI bude vymáhat dodržování novely zákona a postihovat porušování nových pravidel vysokými pokutami. Evropská směrnice nespecifikuje částku pro penále, ale stanovuje, že její maximální výše bude činit alespoň 4 % ročního obratu e-shopu v daném státu EU. Pokud tyto informace nejsou k dispozici, maximální výše pokuty bude alespoň dva miliony eur.
„Na novinky v legislativě flexibilně reagujeme a implementujeme změny do e-shopových řešení, abychom zavedení aktuálních opatření obchodníkům co nejvíce usnadnili,“ zdůrazňuje Martin Pech.
O Upgates
Ostravská společnost a jeden z předních tuzemských poskytovatelů e-shopových řešení Upgates vznikla v roce 2009. Dnes patří v Česku a na Slovensku mezi nejpoužívanější platformy pro tvorbu a pronájem e-shopů. Od ostatních hráčů na trhu ji odlišuje hlavně tzv. elastický postup k vývoji e-shopů. Ten kombinuje jednoduchost předvolených šablon a možnost jejich neomezené customizace na míru díky grafickému editoru i úpravě samotného kódu stránky. Elastický e-shop Upgates je přizpůsobitelný tak, aby rostl průběžně spolu s firmou a nevyžadoval zásadní přestavby. Upgates míří zejména na segment středně velkých e-shopů. Ty pronajímá v několika tarifech, přičemž klient platí předem stanovený měsíční poplatek a svůj e-shop může kdykoliv vypnout. V současnosti spoléhá na Upgates přes 1 300 e-shopů a za více než 12 let na trhu jich společnost vytvořila přes 12 000. V roce 2021 zaznamenala obrat 25 milionů a jeho meziroční růst o 50 %.