Spotřebitelé nechávají odpovědnost za plastový odpad na výrobcích a obchodnících

Spotřebitelé nechávají odpovědnost za plastový odpad na výrobcích a obchodnících

Divize Worldpanel výzkumné agentury Kantar ve spolupráci s agenturami GfK a Europanel uspořádala anketu mezi 65 000 lidmi z 24 zemí, aby zjistila, jaký názor mají na to, jak výrobci rychloobrátkového spotřebního zboží a maloobchodníci používají plasty.
Téměř polovina spotřebitelů (48 %) si myslí, že primární odpovědnost za plastový odpad nesou výrobci, podle 24 % to jsou vlády, podle 7 % maloobchodníci, a jen 19 % cítí vlastní zodpovědnost. Dále 88 % spotřebitelů říká, že nedokážou jmenovat jediného výrobce, který odvádí dobrou práci při omezování plastového odpadu, a 92 % neumí jmenovat prodejce. V obchodech je prý nejdůležitější omezit plastové obaly čerstvých a chlazených potravin (43 %), zrušit plastové sáčky na zeleninu (39 %) a používat alternativy plastů (36 %). Jenom 40 % nakupujících je však ochotno si připlatit za recyklovatelné obaly.
Anketa také zjistila, že skoro polovina světové populace (49 %) má o ekologickou problematiku malý nebo žádný zájem a nevybírá si výrobky podle jejich trvalé udržitelnosti. Tato odpověď pravděpodobně pramenila z problémů spojených s chudobou nebo finančními potížemi než z jiné příčiny.
Ve zprávě „Who Cares, Who Does?“ jsou pak respondenti rozděleni podle zjištěné míry starostlivosti na čtyři skupiny: ekoaktivisty, důvěřující, zvažující a odmítače. Mezi aktivisty patří jen pětina (16 %) respondentů, ti se většinou vyhýbají plastovým taškám (80 %), jednorázovým nápojovým lahvím z plastu (75 %), výrobkům v plastových obalech (66 %) nebo masu (36 %). Také bývají starší než jiné skupiny – pravděpodobně je jim přes padesát, zřídka pod třicet. Protože v samotné Velké Británii na tuto skupinu připadá 21 % výdajů za rychloobrátkové spotřební zboží, lze usuzovat, že mají více času plánovat a připravovat si alternativy.