Co je špatného na kartelových dohodách?

Co je špatného na kartelových dohodách?

Asahi, Kirin, Sapporo a Suntory – čtyři největší japonské pivovary – spojily své síly a sdílejí dálkovou nákladní automobilovou a železniční přepravu svých výrobků podle dobře organizovaného plánu. Asahi a Kirin začaly na železnici spolupracovat už vloni, kdy postavily i společné distribuční centrum Kanazawa v provincii Išikawa.
Díky snížení počtu kamionů tento systém významně omezí emise CO2. „Prostřednictvím vlakových kontejnerů můžeme ušetřit ekvivalent 2400 těžkých nákladních automobilů. Roční emise CO2 mohou klesnout o 1 500 t (cca 74 % proti běžnému modelu),“ uvádí Suntory. Podle agentury Reuters znečištění vzduchu každoročně jen v Asii způsobí více než 5 mil. předčasných úmrtí. Podle Světové zdravotnické organizace „mezi lety 2008 a 2013 zesílilo znečištění atmosféry o více než 5 % ve více než dvou třetinách měst jihovýchodní Asie“. Též je třeba zmínit, že i v Japonsku začínají pociťovat nedostatek pracovní síly a tento projekt trvale udržitelné logistiky jistě pomůže snížit i náklady.
Situaci Evropanům přibližuje George Koutsakis, dopisovatel časopisu Forbes: v segmentech whisky, piva, vína a nealkoholických nápojů zuří v Japonsku silná konkurence. Pivo je tam stále jedním z nejkonzumovanějších nápojů, podle Wall Street Journalu se roku 2014 Japonsko řadilo ve spotřebě na sedmé místo na světě. I když jsou na vzestupu i řemeslné pivovary, čtyřem výše uvedeným obrům stále patří 92 % trhu, podle Euromonitor International r. 2014 drželo Asahi 35,5 % trhu, Kirin 30,3 %, Suntory 15,3 % a Sapporo 10,2 %. Vzestup Asahi začal r. 1987 po uvedení ležáku Super Dry, který se nyní prodává i v Evropě a USA. Tehdy byla konkurence v japonském pivovarnictví nejostřejší, období se říkalo „suché války“ (dorai senso). V následujícím roce uvedly na domácí trh své variace na Dry i Kirin, Suntory a Sapporo. Některým se vedlo lépe, některým hůře, ale Asahi vládlo. Od té doby k podobnému napodobování výrobků dochází v mnoha kategoriích nápojů, nedávno třeba u ginu. Další důležitý aspekt je, že velcí hráči netíhnou ke spolupráci, každý chce vytlačit ostatní. Jasně je to vidět na whisky, kde největší – jmenovitě Suntory a Nikka (Asahi) – nedávno postavily několik vlastních palíren. Např. ve Skotsku palírny spolupracují na vytvoření směsných (blended) whisky, to je v Japonsku neslýchané.