Nejlepší plechovky roku

Nejlepší plechovky roku

Ceny „Can of the Year“ byly předávány během galavečeře při summitu časopisu The Canmaker v hotelu Gleneagles ve Skotsku.
Celkovým vítězem (poprvé od založení soutěže v roce 1996 je celkovým vítězem aerosolová plechovka) se stala tažená a protahovaná hliníková plechovka na antiperspirant Unilever Dove, získala zlato v kategorii aerosolových plechovek a vítězství v kategorii trvalá udržitelnost. Výrobcem je Moravia Cans, Česká republika. Plechovka je na trhu v EU od konce roku 2016 a je první aerosolovou plechovkou svého druhu na světě. Výrobní linka Hi-Flex německé společnosti Mall + Herlan přenáší technologii z výroby nápojových plechovek do výroby aerosolových. Hliníkový nebo ocelový svitek je vložen do stroje, kde jsou polotovary vysekávány tempem 200–600 ks/min podle nástroje, ty jsou dále protahovány do délky, pak vypláchnuty, potištěny a dotvarovány. Díky tomu je 150ml plechovka lehčí než konvenční zpětně protlačovaná, a protože používá podobné hliníkové slitiny jako v nápojových plechovkách, může mít vyšší obsah recyklátu. Váží pouhých 18 g, proto také vyhrála cenu za udržitelnost. John Broks, vedoucí prodeje fy Moravia Cans: „Konečný výsledek lze definovat jako 20:20:20. V porovnání s protlačovanými jsou tažené a protahované aerosolové plechovky o 20 % lehčí, na paletu se jich vejde o 20 % více a představují 20% redukci pohybu palet a nákladních vozů.“

Aerosolové
Stříbro: Ball Corporation, USA, za zpětně protlačovanou hliníkovou plechovku na antiperspirant L’Oréal Men Expert.
Bronz: DS Containers, USA, za dvoudílnou taženou laminovanou ocelovou plechovku pro RSC Chemical Solutions na průmyslové mazivo Liquid Wrench.

Třídílné nápojové
Zlato: ORG Packaging, Čína, za plechovku svařovanou z bílého plechu na cereální nápoj SUSA Food International Group. Design inspirovaný čínským lampionem má symbolizovat znovushledání, oslavy a štěstí. Konvexní žebra lampionu vylepšují tuhost a umožňují pohodlné uchopení.
Stříbro: Huber Packaging Group, Německo, za pětilitrový minikeg svařovaný z bílého plechu pro Bell’s Brewery na pivo Bell’s Oberon Ale.
Bronz: Shetron, Indie, za třídílnou plechovku svařovanou z bílého plechu se snadným otvíráním pro Arrowline Organic Products na kávu Right Moo – Organic.

Dvoudílné nápojové
Zlato: Crown Packaging, Velká Británie, za 330ml taženou a protahovanou hliníkovou plechovku na nové řemeslné pivo vařené u Two Tribes pro nahrávací společnost Island Records. Je to první plechovka na světě s připojením na aplikaci Shazam. Předtisk byl proveden ve spolupráci s firmou Reproflex3 a Crown Bevcan Studio, obaly byly vyrobeny v závodě Crown u Braunstonu. Po naskenování obrázku se aplikace spojí se třemi playlisty, které Island Records speciálně sestavily na Spotify.
Stříbro: Ardagh Group, Německo, za 330ml taženou a protahovanou hliníkovou plechovku pro Brewers & Union na nefiltrovaný ležák And Union a Sunday P/ale.
Bronz: Can-Pack, Velká Británie, za 500ml taženou a protahovanou hliníkovou plechovku pro Shepherd Neame Brewery na pivo Whitstable Bay.

Láhve
Zlato: Exal Corporation, USA, za opakovaně použitelnou 750ml hliníkovou láhev na Proud Source Water s vnitřním lakem bez přidání BPA a s dekorací, v níž se hliníkový podklad mění prostřednictvím četných variací modrých a šedých barev.
Stříbro: Exal Corporation, USA, za opakovaně použitelnou 355ml zpětně protlačovanou hliníkovou láhev pro Uptime Energy na energetický nápoj Uptime.
Bronz: Montebello Packaging, Kanada, za 473ml zpětně protlačovanou hliníkovou láhev pro Kings Town Beer Company a Mackinnon Brothers Brewing na pivo Breakout Project.

Kvalita potisku
Zlato: Crown Aerosols & Speciality Packaging, Velká Británie, za omezenou sérii pájeného raženého sekundárního obalu z bílého plechu na whisky Chivas Regal. Jedinečná konstrukce, přecházející z oblého v hranatý tvar, vytváří působivý dojem. Veronique Curullová, marketingová ředitelka, Crown Aerosols & Specialty Packaging Europe: „Vyvinuli jsme nové nástroje, abychom vytvořili tvar nejen přitažlivý, ale i s přidanou hodnotou pro distribuční řetězec a uspořádání v regálu.“
Stříbro: Can-Pack, Polsko, za 500ml taženou a protahovanou hliníkovou plechovku pro Plzeňský Prazdroj na pivo Pilsner Urquell
Bronz: Meister, Brazílie, za taženou dózu z bílého plechu na cukrovinky Meister

Uzávěry, víčka, zátky
Zlato: Can-Pack, Polsko, za snadno otevíratelné hliníkové víčko pro Marston na Spitfire Amber Kentish Ale. Ofsetem vytištěná červeno-modro-bílá vlajka Union Jack v centru víčka musela ladit s barvami značky.
Stříbro: Massilly India Packaging, Indie, za bajonetové víčko z bílého plechu pro Lidl Europe na nakládačky Freshona.
Bronz: XRE, Jižní Korea, za opakovaně uzavíratelné snadno otvíratelné víčko na taženou a protahovanou hliníkovou plechovku pro Lotte Chilsung Beverage na sycený nealkoholický nápoj Tropicana Sparkling.

Dekorativní plechovky
Zlato: Virojanglor, Francie, za pájený sekundární obal na láhev šampaňského Bollinger Cuvée Rosé 2006 vyrobený z 1mm ocelového plechu, v němž je vyřezáno slovo Bollinger. Těžký materiál dává obalu pevnost, jakož i skvělý vzhled kombinací se zrcadlovým efektem a speciální růžovou barvou, která ladí s etiketou značky. Sítotiskem tištěné logo na všech stěnách i na víčku, prodloužený okraj víčka pro snadné otevírání a pěnová fixace.
Stříbro: Hoffmann Neopac, Švýcarsko, za dózu taženou z bílého plechu s víčkem na pantech pro Japan Tobacco na tabák Mevius.
Bronz: Jiabao Packaging Depot, Hongkong, za pájený obal z bílého plechu se zasouvacím víčkem pro Moose Enterprise na hračky Grossery Gang.

Třídílné potravinové
Zlato: GM Metal Packaging Lanka, Srí Lanka, za opakovaně použitelnou dózu z bílého plechu se vzduchotěsným víčkem pro Master Tasters na čaj Double Miracle Round Ceylon. Na porotu udělal dojem elegantní tvar a speciální potisk matným zlatem a lesklým lakem.
Stříbro: Crown Packaging Europe, Francie, za plechovku svařovanou z bílého plechu s víčkem Peelfit na suché produkty.
Bronz: CPMC, Čína, za plechovku svařovanou z bílého plechu s odlupovacím víčkem pro Feihe International na sušené mléko Feihe Feifan.

Dvoudílné potravinové
Zlato: Auxiliar Conservera, Španělsko, za stohovatelnou plechovku taženou z bílého plechu Openvac s hermetickým víčkem pro Mensajero Alimentación na balení artyčoků. Jednoduchý otevírací mechanismus nemá ostré hrany ani díly. Vakuum se naruší zatažením za ouško navrchu víčka. Eliminace obsahu vzduchu prodlužuje skladovatelnost, protože nehrozí riziko oxidace potravin. Dále není zapotřebí nakládat produkt do oleje, nálevu nebo jiné tekutiny. Vyžaduje kratší vystavení vysokým teplotám během sterilizace a pasterizace a omezuje použití soli ke konzervaci.
Stříbro: Crown Beverage Packaging North America, USA, za 37,2 g taženou a protlačovanou hliníkovou plechovku pro La Colombe na kávu Coffee Vault.
Bronz: Ardagh Group, Německo, za plechovku taženou z bílého plechu pro Larsen Danish Seafood na mořské plody.

Univerzální
Zlato: Emballator Metal Group, Švédsko, za vědro Decoline z bílého plechu s víkem Xpress na barvu Teknos OY. Vědro má univerzální profil vhodný pro víka Xpress i Easyflex. Xpress je víko z bílého plechu, které se bez poškození snadno opakovaně otevírá a zavírá za použití šroubováku nebo podobného nástroje. Nabízí se také otvírák integrovaný přímo ve víku.
Stříbro: Ardagh, Německo a Nizozemsko, za třídílné vědro svařované z bílého plechu s pružinovou západkou SpRing Latch pro Dresdner Lackfabrik Novatic na ochranné nátěry Novatic.
Bronz: SAPIN, Saúdská Arábie, za třídílné vědro svařované z bílého plechu pro Jotun Saudia na barvu Jotun.

Prototypy
Zlato: Prime Metal Bottle, Švýcarsko, za taženou a protahovanou láhev s uzávěrem šroubovacím, korunkovým nebo odtrhovacím Maxi-P. 410ml láhve jsou nazývány Prime pro svůj formát a obsah číslo jedna. Cílové segmenty jsou prémiová a řemeslná piva, ochucené a aromatizované alkoholické nápoje, koktejly a energetické nápoje pro restaurace i obchod. Láhve budou k dispozici s potiskem ve vysokém rozlišení a v budoucnu by měly být potiskovány digitálně, jakož i tvarovány a raženy.
Stříbro: Montebello Packaging, Kanada, za vyfukovanou a raženou hliníkovou láhev.
Bronz: Ball Corporation, USA, za zpětně protlačovanou hliníkovou aerosolovou plechovku s taktilním potiskem.