PET slaví 75. narozeniny

PET slaví 75. narozeniny

Plast PET – polyetylentereftalát – slaví v tomto roce své 75. narozeniny. Původně byl používán výhodněji k výrobě silnějších a levnějších textilních vláken jako alternativa k japonskému hedvábí a nylonu. Nyní je to nejdůležitější plast pro výrobu obalů a pro textilní průmysl. Jeho celosvětový úspěch začal teprve na začátku roku 1970, kdy z něho byly vyrobeny první láhve a pokračuje i dnes: Láhve vyrobené z PET mají četné výhody a trvalou spotřebitelskou poptávku.

John Rex Whinfield a J.T. Dickson vyrobili v roce 1941 první poddajný materiál polyetylen tereftalát ve městě Accrington, v severní Británii. Výchozími látkami byly etylenglykol a kyselina tereftalová. Vzniklý plast se vyznačoval vysokou teplotou tavení. PET byl dříve kompletně vyráběn z ropy nebo zemního plynu, v současnosti jsou také i láhve vyráběny z bio surovin.

Na počátku roku 1970 přišly na trh první PET láhve ve Spojených státech, kde je výrobci nápojů použili k plnění nápojů. Jako obalový materiál pro jídlo a pití PET splňuje přísná zdravotní a právní kritéria. Například neobsahuje žádná změkčovadla jako bisfenol A (BPA) a je recyklovatelný. Dokonce i dětská výživa může být zabalena v PET. Nápojový průmysl používá úspěšně PET láhve dodnes. Moderní lehké láhve 1,5 litru dnes dosahují hmotnosti méně než 30 gramů. Každý rok přichází na trh kolem 17 miliard PET láhví a tato tendence stoupá. Optimalizací materiálu se zvýší i jeho aplikační možnosti. V Německu v současnosti se recykluje 97 % jednorázových láhví. Zbytek se zhodnocuje energeticky. Jedna třetina recyklátu se používá pro výrobu nových nevratných láhví. V jiných odvětvích, jako v textilním průmyslu, se recyklovaným PET nahrazuje používání nového PET. Několik milionů tun recyklovaného PET je zpracováno po celém světě každým rokem na textilní vlákna. Jsou ideální pro funkční sportovní oblečení, protože jsou nemačkavá, pevná, jen málo nasávají vodu a jsou prodyšná. Dalším aplikačním odvětvím jsou geotextilie, které se používají mimo jiné pro vodní a silniční stavby.